30% sneller dan F1: Formule E toont nieuwe wagens
Formule E is de elektrische tegenhanger van de Formule 1. Wel zitten er een aantal belangrijke verschillen tussen de twee sporten: in Formule 1 mogen de teams, binnen een bepaalde set van regels, naar hartenlust aan hun wagens sleutelen. Dat is niet het geval in Formule E: daar rijdt iedereen rond met hetzelfde chassis, hetzelfde maximale vermorgen én dezelfde batterij.
Gen3 Evo
Dat houdt ook in dat als er een nieuwe wagen geïntroduceerd wordt, dat alle teams daarmee aan de slag kunnen. In de aanloop naar de E-prix in Monaco komend weekend, liet Formule E een nieuwe wagen zien. Die ‘Gen3 Evo’ verbetert de huidige Gen3 op een aantal cruciale vlakken. Dat zorgt niet alleen voor snellere wagens, maar moet er ook voor zorgen dat races interessanter worden.
Een van de meest spraakmakende veranderingen is het tempo waaraan de Gen3 Evo versnelt. De wagen gaat van 0 naar 100 kilometer per uur in 1,86 seconden – de huidige Gen3 heeft daar nog een seconde meer voor nodig. De wagen wordt daardoor 36% sneller dan de huidige Formule E-wagens. Maar er is meer: de nieuwe Gen3 Evo zou in principe ook moeten winnen van een Formule 1-wagen. In de huidige configuratie zit de wagen 30% sneller aan de 100 per uur dan de Formule 1-bolides van dit seizoen.
Meestal worden zo’n cijfers opgesteld aan de hand van simulaties, maar niet in dit geval. “Het werd echt getimed door de FIA aan die snelheid”. Jeff Dodds, CEO van de Formule E, laat weten dat er nog een aantal kleine verandering gemaakt zullen worden. Toch zouden de wagens, die vanaf volgend seizoen zullen racen, in minder dan twee seconden 100 km/u aantikken.
All Wheel Drive
Die snelheidswinst is mogelijk dankzij de implementatie van all wheel drive (AWD). Eigenlijk hebben Formule E-wagens al een tijdje twee aandrijflijnen, maar die aan de voorkant werd uitsluitend gebruikt om de batterij weer op te laden. Coureurs zullen wel niet de hele tijd met AWD kunnen racen: enkel tijdens qualifying-rondes en in de zogenaamde Attack-modus schiet het systeem in gang.
Met die speciale aanvalsmodus kunnen racers een snelheidsboost krijgen, al moeten ze daarvoor eerst van de racelijn afwijken. Met andere woorden: ze gaan met opzet trager, om daarna een beetje extra snelheid te pakken. In het huidige seizoen lijkt die snelheidsboost weinig impactvol, maar vierwielaandrijving zou dat euvel wel verhelpen. Daarnaast voert Formule E een aantal aanpassingen uit aan de spoilers, zodat deze minder snel stukgaan tijdens de race. Ook wordt nog gewerkt aan een nieuw soort band, dat 5 tot 10% meer grip moet opleveren. Ook dat zou de races in de toekomst spannender kunnen maken.
Voor de rest onveranderd
Buiten die veranderingen blijft de huidige Gen3 grotendeels hetzelfde. De auto’s kunnen nog steeds 200 km/u rijden. Leuk detail: de Formule E-wagens hebben geen rempedaal. Dat komt doordat ze regeneratief remmen op de motor. Aan het einde van een race, is ongeveer de helft van alle gebruikte energie afkomstig van dat regeneratief remmen.