Google zet AI-gegenereerde antwoorden bovenaan zoekresultaten
Er lijkt een einde te komen aan het klassieke gebruik van Googles zoekmachine. Hoewel mensen al veel langer in vraagvorm een zoekopdracht uitvoeren, zal er straks voor het eerst door AI gegenereerde resultaten verschijnen in Google Zoeken.
“Dankzij generatieve AI is Search tot zoveel meer in staat dan je tot nog toe dacht”, schreef vicepresident en hoofd van Google Search Liz Reid in een blogbericht. “Je kan dus alles wat je in je opkomt of waar je hulp bij nodig hebt gewoon vragen: van opzoekwerk, tot planning en brainstormen. Google werkt met je mee.”
Google Zoeken blijft de grootste bron van inkomsten voor het bedrijf. Nu de ontwikkelingen rond generatieve AI in een stroomversnelling komen, wil de zoekreus natuurlijk mee met andere slimme apps als ChatGPT, Microsoft Bing en Anthropic. Zij laten mensen toe om op een natuurlijke manier hun vragen te stellen en daardoor dreigen ze de klassieke zoekmachine van Google minder te gebruiken. Dat wil het bedrijf vermijden door snel het gat dicht te rijden.
Generatieve AI in Google Zoeken
Vanaf vandaag gaat Google door AI gegenereerde antwoorden tonen bovenin de zoekresultaten van Search en dat voor de meeste zoekopdrachten. In een eerste fase zal dat enkel voor gebruikers in de Verenigde Staten het geval zijn. Wanneer de AI-integratie in Zoeken ook bij ons een feit zal zijn, is nog even afwachten.
Google stelde de feature eigenlijk al een jaar geleden voor, ook op zijn I/O. Wie er gebruik van wilde maken moest tot nog toe wel deel uitmaken van het Search Labs-platform, waar mensen toegang krijgen tot experimentele features. De zogenaamde AI overviews worden nu beschikbaar voor miljoenen Amerikanen. Tegen het einde van het jaar moet meer dan een miljard gebruikers de feature kunnen gebruiken.
AI-zoekopdrachten zullen op termijn ook een aparte resultatenpagina krijgen, waar de gegevens zo goed mogelijk geordend worden door artificiële intelligentie. De nieuwe mogelijkheden in Google Zoeken zijn naar verluidt mogelijk dankzij een geüpdatet model van Gemini, dat specifiek is ingesteld op Search. De AI redeneert in meerdere stappen en werkt multimodaal om Googles traditionele zoeksystemen te versterken.