Waze-bug veroorzaakt melding over ‘offline kaarten’
Verschillende gebruikers melden op het officiële Waze-ondersteuningsforum van Google een melding over “offline kaarten”. Deze melding lijkt te wijzen op een weggevallen mobiele dataverbinding, terwijl gebruikers aangeven dat dit niet het geval is. De melding verschijnt namelijk ook in gebieden met een sterk mobiel signaal. Daarnaast zouden andere apps die een dataverbinding vereisten blijven werken.
Waarom de melding verschijnt, is niet bekend. De eerste meldingen op het supportforum dateren al van dit voorjaar. Opvallend is dat Waze er in sommige gevallen ook daadwerkelijk de brui aan geeft wanneer de melding verschijnt.
Oplossing voor ‘offline kaarten’-melding
Google heeft ook nog niet gereageerd op de problemen met de Waze-app. Gebruikers hebben intussen wel diverse tijdelijke oplossingen gevonden. Eén daarvan is het activeren van de vliegtuigmodus voor een paar seconden, waarna de Waze-app moet worden gesloten.
Biedt dat geen oplossing? Dan raden gebruikers aan om de Waze-app geforceerd te sluiten. Open hiervoor het instellingenmenu van je Android-telefoon, ga naar de lijst met alle apps, tik op Waze en kies “Gedwongen stoppen”. In de meeste gevallen lost dit het probleem (tijdelijk) op. Dat werkt ook op iOS – de problemen zijn namelijk niet exclusief aan Android.
Wanneer update?
Wanneer Google een update uitbrengt om de bug in Waze te verhelpen, is niet bekend. Vast staat dat de kaartenapp niet ineens offline kaarten aanbiedt. In plaats daarvan gaat het om een update van de ‘offline’-melding die Waze al langer weergeeft als je dataverbinding werd onderbroken.