Google schroeft AI-samenvattingen fors terug
Sinds het I/O-evenement laat Google aan Amerikaanse gebruikers zogenaamde ‘AI-samenvattingen’ zien. In plaats van dat gebruikers zelf een antwoord op hun vraag moeten zoeken, kan Google dat dankzij AI nu in hun plek oplossen. De nieuwe AI-functie maakt tegenwoordig deel uit van Google Zoeken en verschijnt af en toe bij zoekopdrachten.
Flaters, maar geen hallucinaties
De eerste weken kon Google daar weinig gebruikers blij mee maken. Integendeel: meerdere gebruikers trokken naar het internet om de AI-antwoorden van Google te ridiculiseren. Al snel circuleerden er beelden van een AI Overview die het over lijm op pizza of een dieet van stenen had. Het internet meende al snel dat de nieuwe AI-functie van Google niet naar behoren werkte, ook al bleken meeste beelden van AI Overviews nadien nagemaakt.
Vorige week reageerde Google op de vermeende fouten in het AI-systeem. Op een aantal vlakken was het AI-systeem inderdaad fout, maar daar had het bedrijf een uitleg voor. Zo kon het AI-systeem niet altijd een onderscheid maken tussen welke informatie nuttig bedoeld was en welke als grap. In navolging van een grap die een internetgebruiker op een forum maakte, vertelde het AI-systeem dus dat het een goed idee was om lijm op pizza te doen.
Op andere momenten ging het AI-systeem wel in de fout, maar Google houdt voet bij stuk: hallucineren doet het AI-systeem niet. In plaats daarvan gaat het systeem op zoek naar beschikbare informatie. Liz Reid, hoofd van Google Zoeken, merkte op dat er voor sommige gebruikersvragen geen info voorhanden was: erg veel webpagina’s over stenen eten zijn er niet. Wat het systeem wél vond, was een satirische post die al grappend een “goede raad” gaf.
Voortaan minder AI
Om het hoofd te bieden aan die problemen liet Google al weten dat er bij sommige vragen geen AI Overview meer verschijnt. Gegevens van BrightEdge tonen aan dat Google veel minder AI-samenvattingen laat zien dan in het begin. Vandaag zou AI maar bij 15% van de zoekopdrachten de kop opsteken, terwijl dat aanvankelijk eerder rond de 40 of 50% lag. Dat is dus een flinke daling, al was ze mogelijk nog sterker: het SEO-platform zegt dat de AI Overview aanvankelijk in 84% van de zoekopdrachten verscheen, al gebeurde dat niet altijd even prominent.
Die 84% is hoogstwaarschijnlijk een overdrijving, al is wel duidelijk dat Google het AI-systeem flink terugschroefde. Daar heeft het natuurlijk goede redenen voor: als het AI-systeem minder samenvattingen maakt, kan het ook minder fouten maken.