Nieuws

Apple wil apps meer zichtbaarheid geven

App Store apple prijsstijging
© Unsplash / James Yarema
Tijdens het WWDC-evenement vertelde Apple aan ontwikkelaars dat het hun apps meer zichtbaarheid in de App Store wil geven.

Het doel van appwinkels zoals de App Store is om gebruikers in contact te brengen met apps waar ze iets aan hebben of die ze leuk zullen vinden. In de praktijk komen gebruikers echter keer op keer bij dezelfde apps uit, waardoor er weinig beweging in het applandschap lijkt te zitten. Apple wil daar iets aan doen door nieuwe apps meer kansen en zichtbaarheid te geven.

Uitgelichte apps

Vandaag zal je al met regelmaat ‘collecties’ in de App Store zien staan. Het gaan dan om een aantal apps die samen netjes in een categorie vallen. De EK-categorie bevat bijvoorbeeld voetbalgerelateerde apps en games, maar er zijn ook categorieën voor productiviteit, foto’s bewerken enzoverder. Een mooi systeem, al was het volledig aan Apple om nieuwe apps te ontdekken en deze uit te lichten. Dat verandert binnenkort: ontwikkelaars zullen hun app kunnen aanprijzen bij Apple nog voor die uitkomt.

De bedoeling is dat ze daarbij de plannen voor hun app met Apple delen. Op basis van die informatie kan de App Store-beheerder uitmaken of de applicatie een plek in één van de lijstjes verdient. Voor de appwinkel is het een grote stap: het is voor het eerst dat ontwikkelaars meer controle krijgen over de zichtbaarheid van hun apps in de App Store. De maatregel geldt meteen voor kleine en grote ontwikkelaars. Er is niet alleen de mogelijkheid om een enkele app wereldkundig te laten maken, maar ontwikkelaars kunnen ook applicaties in bulk aanmelden.

Voor gebruikers wil die verandering vooral zeggen dat er meer uitgelichte apps voorbij zullen komen. Op die manier hoopt Apple de appwinkel wat meer leven in te blazen. Voor de marketing van de apps binnen App Store voorziet Apple ook marketingmateriaal. Op die manier wil het gebruikers op de hoogte stellen van de lancering of van belangrijke updates.

Bètaversies

Ook voor wie regelmatig bètaversies van apps installeert via TestFlight verandert er het een en ander. Ontwikkelaars kunnen voortaan bepaalde criteria aan bètaversies koppelen: je moet een bepaalde softwareversie hebben of er moet een NPU In je toestel zitten, bijvoorbeeld. Dat kan ertoe leiden dat de bètaversies van sommige apps niet meer werken op je toestel.

Uitgelicht artikel Apple App Store Awards 7 miljard dollar aan App Store-fraude in laatste 4 jaar
app storeAppleappsiosiPadOSiphonemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken