VanMoof geeft korting aan klanten getroffen door faillissement
Orders die vlak voor het faillissement van VanMoof binnenkwamen, zijn nooit afgehandeld. Een deel van die klanten zag hun e-bike zelfs al in de showroom staan, maar desondanks mocht het failliete bedrijf ze niet afleveren. De nieuwe eigenaar van de Nederlandse e-bikefabrikant kon de getroffen klanten ook niet helpen. Bij de overname zijn de verplichtingen van het oude merk, zoals het afleveren van verkochte e-bikes, niet meegenomen. Toch wil de Britse eigenaar ex-kopers deels tegemoetkomen, schrijft hij in een nieuwsbericht.
Ex-VanMoof-klanten die hun fiets nooit ontvingen, kunnen namelijk rekenen op een korting van 1.000 euro op een nieuwe VanMoof. Ze kunnen daarbij kiezen uit de S5, A5 of nieuwe producten die VanMoof op termijn lanceert. Daarvoor moet je wel een bestelling plaatsen voor 31 december 2027: op die datum komt de coupon namelijk te vervallen. Om de kortingscode te ontvangen, kunnen de getroffen klanten zich melden via een inschrijfformulier. Aan de hand van de ordergegevens zal vervolgens bepaald worden wie er wel of geen code krijgt.
Of je een code ontvangt, hangt ook af van eventuele compensatie die je ontving. Wie zijn geld al terug wist te halen via de bank of betalingsprovider, kan geen aanspraak maken op de code. Dat staat overigens los van het officiële claimproces dat via het oude VanMoof loopt. Of men via die weg ooit geld zal terugkrijgen, is maar de vraag: de Nederlandse fabrikant had flinke schulden.
Verzachtend gebaar
1.000 euro is weliswaar niet het volledige bedrag, maar moet toch vooral de pijn verzachten die VanMoof-kopers hebben geleden, zegt VanMoofs mede-CEO Eliott Wertheimer.
Buiten de pijn verzachten voor degenen die hun e-bike nooit kregen, wordt er ook gewerkt aan componenten voor oudere modellen. De toelevering van reserveonderdelen voor de A5 en S5 is intussen alweer op gang gekomen. In de nabije toekomst gebeurt dat ook voor de S3 en X3 – wanneer, dat laat het bedrijf echter nog in het midden.