Stijging smartphoneverkopen zet door in tweede kwartaal
Smartphonefabrikanten verscheepten in het tweede kwartaal in totaal 285,4 miljoen toestellen, zo meldt IDC. Met 53,9 miljoen toestellen was Samsung in het tweede kwartaal de grootste. Het tweede plekje in de ranglijst is opnieuw bezet door Apple, dat 45,2 miljoen exemplaren verkocht. Chinese smartphonegigant Xiaomi staat op plek drie met 42,3 miljoen telefoons.
Opmerkelijk is dat Vivo en OPPO, beide onderdeel van het Chinese BBK, de lijst afsluiten met een gedeelde vierde plaats. IDC noteert voor beide fabrikanten ruim 25 miljoen verkopen. Vivo noteert wel een hoger groeipercentage van 21,9%, tegenover 1,8% bij OPPO. Xiaomi is volgens IDC daarentegen de snelst groeiende partij en verkocht in Q2 27,4% meer smartphones.
Samsung ziet de groei tegelijkertijd afzwakken. Bij de Zuid-Koreanen bedroeg de groei 0,7%: ver onder het gemiddelde van de smartphonemarkt. Dat heeft vermoedelijk deels te maken met de focus op high-end smartphones; daarvan verkopen ze er nu eenmaal minder. Onder de streep houdt het merk er wel meer aan over. Verkoopaantallen geven je dus niet het volledige plaatje.
Gen AI moet groei drijven
“Het herstel verloopt nog steeds traag”, schrijft IDC. De komst van Gen AI brengt hier mogelijk verandering in, voorspelt de marktonderzoeker. Steeds meer fabrikanten brengen AI-telefoons op de markt. Samsung deed dat in januari al met de Galaxy S24-serie, en ook Apple komt in de tweede helft van dit jaar met AI voor zijn iPhones.
In hoeverre die functies consumenten kunnen verleiden om een nieuwe telefoon te kopen, zal de tijd moeten bewijzen. Consumenten doen immers steeds langer met hun smartphones: de software-ondersteuning begint ook steeds uitgebreider te worden. Samsung biedt nu zelfs al 7 jaar ondersteuning voor zijn vlaggenschepen.