Google Chrome gaat third-party cookies toch niet blokkeren
Google zegt tot dit besluit te zijn gekomen na beraad met partners, zoals uitgevers, adverteerders en betrokkenen in de advertentiebranche. Voor hen zou de transitie flink wat voeten in de aarde hebben. Bovendien heeft de wijziging een flinke invloed op hun werkzaamheden en activiteiten. Zozeer zelfs dat Google heeft besloten de cookies van derden toch niet uit te zetten in Chrome.
Privacyvriendelijke alternatieven
Chrome-gebruikers krijgen in plaats daarvan een alternatief voorgeschoteld. Volgens Google stelt dit gebruikers in staat een “geïnformeerde keuze te maken” over de gegevens die ze met sites delen. Ze kunnen die keuzes op elk moment aanpassen, benadrukt de zoekgigant. De keuzes die gebruikers straks voorgeschoteld krijgen, moeten nog worden gefinaliseerd.
Google heeft zijn nieuwe plannen inmiddels voorgelegd aan toezichthouders. Aan de hand van hun beoordeling wordt de ontwikkeling ervan voortgezet. Daarvoor zal het nauw samenwerken met industriepartners.
Privacy Sandbox API’s
De uitrol van Googles zogeheten Privacy Sandbox API’s wordt wel voortgezet. Met die API’s zet de zoekgigant vol in op een toekomst zonder cookies. De API’s vervangen namelijk de cookies. Ontwikkelaars en adverteerders behouden via de software hun analytische tools, zij het op een meer privacyvriendelijke manier.
Google hoopte zo veel mogelijk adverteerders over te halen om de Privacy Sandbox API’s te omarmen. Dat lijkt echter trager te lopen dan gehoopt. Temeer omdat de zoekgigant al in de tweede helft van 2024 de cookies van derde partijen wilde uitschakelen. Dat plan lijkt nu dus geheel van de baan. In plaats daarvan komt er een toekomst waarbij de cookies en API’s naast elkaar bestaan, vermoedelijk tot (bijna) iedereen is overgestapt.
Privacytools in incognito
Chrome’s incognitomodus moet op korte termijn ook privacyvriendelijker worden. Google zegt te werken aan IP-bescherming. Hiermee krijgen websites geen toegang meer tot het IP-adres van de eindgebruiker.