Nieuws

Zuckerberg denkt aan AI-kloon van contentmakers

© iStock / imaginima
Kan je binnenkort chatten met een AI-kloon van je favoriete contentmakers? Als het aan Mark Zuckerberg ligt wel.

De wereldwijde bevolking brengt steeds meer tijd door op internet. Content creators, internetpersoonlijkheden die een groot aantal kijkers weten te trekken, doen daardoor goede zaken. Een belangrijk onderdeel daarvan is interactie met de fans, al is daar steeds minder tijd voor. Mark Zuckerberg, CEO van Meta, wil dat gaan oplossen met AI.

Om hun bekendheid en zichtbaarheid te behouden, moeten content creators regelmatig actief zijn en posts plaatsen. Of dat nu gaat om Instagram-posts, TikTok- of YouTube-filmpjes of zelfs posts op X: 49% van de content creators is volgens Epidemic Sound meer dan 20 uur per week bezig met het maken van content. In de visie van Marck Zuckerberg zou AI internetpersoonlijkheden kunnen helpen om meer content te maken. Daarvoor zouden de contentmakers een digitale tweeling van zichzelf kunnen maken.

AI-persona’s

Volgens Mark Zuckerberg moet het haalbaar zijn om een AI-chatbot daarvoor te trainen. De Meta-CEO spreekt over “een grote unlock”, alsof die mogelijkheid binnenkort zal verschijnen. Zuckerberg denkt dat content creators al hun informatie van sociale media kunnen gebruiken om zo’n AI-systeem te trainen: wat zijn de waarden en normen die ze belangrijk vinden, en wat proberen ze precies te bereiken? Het systeem zou daarmee rekening houden, en zodoende een digitale dubbel van de interpersoonlijkheid kunnen worden.

De visie van Zuckerberg komt niet uit het niets. Meta biedt buiten de EU al Meta AI, waar gebruikers bepaalde persona’s kunnen activeren. Het ballonnetje dat de Meta-CEO oplaat tijdens een gesprek met internetberoemdheid Rowan Cheung, lijkt dat idee sterk door te trekken.

Of dat ook een goed idee is, valt nog te bekijken. Zullen internetgebruikers en fans tevreden zijn als ze met een AI-chatbot spreken? Momenteel valt moeilijk in te beelden dat zo’n AI-chatbot de plek van echte personen kan innemen, zeker als het over persoonlijk contact gaat. Bovendien moeten contentmakers ook voldoende vertrouwen hebben in zo’n AI-systeem alvorens ze hun publiek volkomen daaraan uitbesteden. Zuckerberg weet dat, en wil met Meta die zorgen wegnemen. Op de lange termijn is het doel vooral om dat vertrouwen te kweken. Zo moeten gebruikers klaargestoomd worden voor chatgesprekken met AI-klonen van echte mensen.

Uitgelicht artikel AI-chatbots herhalen vaak Russische desinformatie
aicontent creatorsmeta

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen