VS wil Chinese software in zelfrijdende auto’s verbieden
Nieuwe regels verbieden binnenkort het gebruik van Chinese software in auto’s die zijn uitgerust met ‘level 3’-autonomie en hoger. Dit geldt ook voor het testen van dergelijke auto’s met die software op Amerikaanse wegen, evenals voor Chinese auto’s met een autonomie van level 3 of hoger. Auto’s die uit China worden geïmporteerd van fabrikanten zoals Volvo, dat eigendom is van het Chinese Geely, of het alsmaar groeiende BYD mogen binnenkort geen Chinese software bevatten. Is dat wel het geval, dan zijn ze niet toegestaan op de Amerikaanse wegen, meldt persbureau Reuters.
In het voorstel komt de regering-Biden ook met plannen om het gebruik van Chinese software voor draadloze communicatie te verbieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om infotainmentsystemen die verbinding maken met Chinese servers. Steeds vaker zijn er ook aanvullende systemen voor draadloze communicatie aanwezig, zoals een SOS-systeem voor noodgevallen. Zulke systemen moeten voortaan, als het voorstel het haalt, buiten China worden ontwikkeld.
Voor Westerse automerken zoals Ford, Volkswagen en zelfs Tesla zal dat nog geen problemen opleveren. Bij merken zoals Volvo en Polestar, die beide eigendom zijn van een Chinees bedrijf, ligt dat al wat gevoeliger. Hoewel Volvo op papier in Zweden is gevestigd en daar ook zijn auto’s ontwikkelt, komen steeds meer onderdelen uit de Chinese Geely-fabrieken. Of er meer ‘Westerse’ merken zijn die Chinese software gebruiken voor autonome of verbonden functies, is niet duidelijk.
Risico’s met verbonden technologie
Het Amerikaanse ministerie van Handel liet tegenover Reuters weten “zich zorgen te maken over de gevaren voor de nationale veiligheid die verbonden technologieën met zich meebrengen.” Zulke technologieën zou Chinese bedrijven in staat stellen de bewegingen van burgers in de gaten te houden. Ook zouden automakers de systemen die het rijgedrag van bestuurders in de gaten houden, kunnen misbruiken om mensen af te luisteren.
De VS zou eerder met bondgenoten hebben gesproken over het voorstel om Chinese software te verbieden. Bij die bijeenkomst waren ambtenaren uit Australië, Canada, de Europese Unie, Duitsland, India, Japan, Zuid-Korea, Spanje en het VK betrokken. Of andere landen zulke stevige maatregelen willen treffen, is nog niet duidelijk.
Blokkade voor Chinese EV’s
De regering-Biden presenteert het plan als een maatregel om de nationale veiligheid van de VS te beschermen. Vermoed wordt echter dat het vooral een plan is dat ervoor moet zorgen dat er nog minder Chinese auto’s in de VS terechtkomen. Eerder kwam het land al met een importheffing van 100% op auto’s uit China.