Nieuws

Android Auto begrijpt niet meer wie je wilt bellen

Google Maps op Android Auto
© Google
Een bug in Android Auto lijkt ervoor te zorgen dat Google Assistant niet meer begrijpt wie je wilt bellen.

Dankzij de Google Assistant kun je handsfree bellen via Android Auto. Zeg simpelweg het “Hey Google”-hotword en vraag de assistent om iemand in je contactenlijst te bellen. Onder normale omstandigheden wordt het gesprek daarna automatisch opgezet. Een bug in Android Auto of de Assistant verhindert dit echter momenteel. Via onder meer Reddit en Googles supportforum klagen gebruikers over de ‘belbug’ in Android Auto. Door deze bug vraagt de assistent steeds: “Wie wil je bellen?”, in plaats van het genoemde contact te bellen.

Het is momenteel lastig te bepalen hoe wijdverspreid het probleem precies is. Via Reddit lijkt er wel consensus te bestaan over de oorzaak van de bug: die ligt bij de Samsung Contacten-app, melden gebruikers. Toch komen niet alle klachten van Samsung-gebruikers, wat het moeilijk maakt om de exacte oorzaak te bepalen. Ook gebruikers met een Google Pixel- en Motorola-telefoon klagen namelijk via Reddit en Googles supportforum.

Oplossing voor Samsung-telefoons

Samsung-gebruikers zeggen dat het probleem opgelost kan worden via de Contacten-app. Volg daarvoor onderstaande stappen:

  1. Open de Contacten-app en klik op het hamburgermenu (drie streepjes).
  2. Klik op het instellingen-icoontje en ga naar “Over Contacten”.
  3. Tik nu negen keer op het scherm nabij de “Contacten”-titel.
  4. Je komt nu terecht op een scherm met integraties voor apps van derden, zet de schakelaar aan die bij WhatsApp staat.

Herstart ten slotte je smartphone. Als je daarna je Android-telefoon aansluit op je auto, zou het weer moeten lukken om handsfree telefoongesprekken op te zetten. Deze oplossing werkt enkel in de Samsung Contacten-app. Voor Pixel- en Motorola-gebruikers is er nog geen bugfix beschikbaar.

Uitgelicht artikel Android Auto Samsung SmartThings Android Auto bereidt update voor: autoradio bedienen in app-omgeving

Downgrade je Android Auto-versie

Google heeft de problemen intussen erkend en werkt samen met gebruikers om de oorzaak te achterhalen. Het is goed mogelijk dat de zoekgigant op korte termijn een update uitrolt om het probleem op te lossen. Mocht je problemen ondervinden met bellen via Android Auto, houd dan zeker de Play Store in de gaten. Een mogelijke oplossing voor niet-Samsung-gebruikers is het downgraden van de Android Auto-versie. Hiervoor moet je eerst alle updates van de app verwijderen en daarna via een website als APKMirror een oudere versie downloaden.

Androidandroid autoConnected Cargooglegoogle pixelmobielmotorolasamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600