Nieuws

AI-chatbots vooral populair voor creativiteit en rollenspellen, minder voor werk

Google Gemini, OpenAI ChatGPT en Microsoft Copilot app icoontjes
© iStock / Robert Way
Ongeveer 20% van alle interacties met AI-chatbots zijn van creatieve of seksuele aard. Huiswerk maken komt op de tweede plek.

In november 2022 liet OpenAI ChatGPT los op de wereld. Snel daarna volgden ook andere chatbots, onder andere Microsofts Copilot en Googles Gemini. De kans is groot dat je zelf ook al aan de slag ging met zo’n chatbot. Een rapport van The Washington Post onthult nu waarvoor mensen die chatbots zoal aanspreken.

Met het rapport krijgen we voor de eerste keer inzicht in hoe mensen die chatbots gebruiken. De resultaten werden uit de WildChat-dataset gehaald, die opgezet werd om onderzoek mogelijk te maken. In die dataset zitten gegevens van 1 miljoen interacties met GPT-4, afkomstig van échte gebruikers. Het gaat wel niet om de échte ChatGPT, maar om een gratis versie die via WildChat beschikbaar is. De onderliggende techniek is echter volledig hetzelfde. The Washington Post neemt daar een greep van 40.000 interacties uit, en categoriseerde deze naargelang het type interactie.

“Creativiteit”

Wat meteen opvalt is dat de chatbot voor een breed scala aan doeleinden gebruikt wordt. Een deel daarvan zijn werkgerelateerd, maar dat geldt lang niet voor alle interacties. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een vijfde van alle interacties van creatieve aard is. Gebruikers vragen dan aan de chatbot om een verhaal te vertellen. Op die manier helpen chatbots dialogen verzinnen en namen te vinden voor karakters. In de dataset zitten ook heel wat interacties die met Dungeons & Dragons te maken hebben: heel wat gebruikers spreken de chatbot namelijk aan om hun spelavond vorm te geven.

Onder “creativiteit” rekent The Washington Post ook alle gesprekken die met seks te maken hebben. Meeste chatbots hebben vangrails, die ervoor moeten zorgen dat gesprekken niet te expliciet worden. Dat houdt gebruikers echter niet tegen: maar liefst 7% van de gebruikers spreekt met ChatGPT over seks. Er zijn ook heel wat AI-systemen, zoals Replika, die specifiek op gezelschap gericht zijn. Wellicht liggen de cijfers voor die chatsystemen nog véél hoger.

Huiswerk op nummer 2

Naast creativiteit wordt ChatGPT het vaakst gebruik om huiswerk te maken. Althans, daar lijkt het op. In de dataset zitten heel veel vragen die sterk op huiswerkvragen lijken, maar het zou natuurlijk ook kunnen gaan om informatievragen van andere gebruikers. Sommige studenten benaderen de chatbot als een leraar, zodat die een goede uitleg geeft. Andere studenten spelen dan weer opgaves door, die de chatbot in meeste gevallen probleemloos oplost. Als OpenAI eindelijk met die AI-detector voor tekst komt, zullen er dus heel wat studenten door de mand vallen.

Hetzelfde geldt voor wie ChatGPT gebruikt om zijn of haar Engels wat op te smukken. De dataset toont echter aan dat slechts een klein aantal gebruikers de chatbot daarvoor gebruikt.

Werkgerelateerde vragen

Eerder onderzoek wees al uit dat werknemers niet vinden dat AI hen productiever maakt. Dat verklaart mogelijk waarom een magere 15% de chatbot voor werk gebruikt. Het gaat dan om verschillende taken, zoals het opstellen van presentaties en e-mails, maar even goed om het automatiseren van bepaalde taken. Een kleine 2% van de gebruikers, vraagt zelfs hulp om een nieuwe job te vinden of om een cv op te stellen.

Leuk detail: maar liefst 13% van de gebruikers is beleefd tegen de chatbot, en vraagt of die “alsjeblieft” een antwoord op hun vraag heeft. Een klein deel is net onbeleefd tegen de chatbot, en schold het AI-systeem uit.

AI-chatbotChatGPTcopilotgeminigooglemicrosoftOpenAI

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600