Logitech ziet een muis met abonnement toch niet zitten
Zover zal het voorlopig echter niet komen, benadrukt Logitech-woordvoerder Nicole Kenyon in een verklaring tegenover The Verge. “Er zijn geen plannen voor een abonnementsmuis,” aldus Kenyon, die daarmee refereert aan wat Faber de “forever mouse” noemde. Volgens Faber zou je als consument veel langer kunnen doen met zo’n ‘eeuwige muis’. Om dat mogelijk te maken, moest de muis iets zwaarder zijn. Daarnaast zou hij “geweldige software en diensten” krijgen – over de invulling daarvan bleef Faber op de vlakte. Met reden, want het product blijkt helemaal niet te bestaan.
Dat wil niet zeggen dat Faber het idee ‘uit haar duim’ heeft gezogen. Kenyon zegt dat het idee achter de forever mouse een “kijkje in de keuken geeft van provocerend intern denkwerk over toekomstige mogelijkheden voor duurzamere consumentenelektronica.” Kortom: Faber omschreef in de Decoder-podcast de mogelijke denkrichtingen die Logitech kan inzetten om een duurzamere toekomst tegemoet te gaan.
Toch lijkt het om meer te gaan dan enkel een idee. Faber zei tijdens het interview dat ze in de innovatiehub in Ierland een voorproefje kreeg van hoe zo’n eeuwige muis eruit kan komen te zien. Er wordt dus wel degelijk gewerkt aan prototypen. Of die de eindstreep halen en hoe het merk ze op de markt zet, is natuurlijk een tweede vraag.
Frustratie over abonnementen
Voor Logitech is deze gebeurtenis mogelijk ook het antwoord op de vraag of men bereid is een abonnement af te sluiten voor hun muis. Via diverse kanalen werd met frustratie gereageerd op het idee dat er straks nóg een abonnement nodig is om te leven. Dat is (voorlopig) gelukkig niet aan de orde, bevestigde Kenyon.
Erg verrassend is dat ook niet. Faber tekende tijdens de podcast al op dat er gemiddeld 24 euro wordt uitgegeven aan een muis of toetsenbord. Zo’n eeuwige muis zou mogelijk een stuk duurder zijn én bovendien maandelijkse kosten met zich meebrengen.