Nieuws

Google zou microtransacties in Chrome willen integreren

Google Chrome
© BigTunaOnline / Shutterstock.com
Om website-eigenaars geld te doen verdienen, wil Google micro-betalingen in Chrome integreren. Op die manier kunnen bezoekers geld geven aan hun favoriete websites.

Artificiële intelligentie verandert de manier waarop we met het internet omgaan. Dat is zeker het geval sinds Google en Bing de technologie in de zoekresultaten opnemen. Plots moet je niet meer zelf naar informatie zoeken, maar kan een AI-systeem die voor je opduikelen. Website-eigenaars krabben zich daarom aan het hoofd. Omdat gebruikers niet meer naar hun website moeten surfen om het antwoorden op hun vraag te vinden, zien zij hun inkomsten verdampen.

Uitgelicht artikel SearchGPT OpenAI lanceert SearchGPT: Google-concurrent met GPT in

Geen advertentie-inkomsten

Dat is vervelend: aangezien meeste websites hun inkomsten voornamelijk uit advertenties halen, brengt dat de sites in problemen. Functies zoals de AI-samenvattingen kunnen daardoor het onbedoelde effect hebben dat er heel wat websites verdwijnen. Het probleem speelt bij zo goed als alle aanbieders van AI in de zoekmachine. Hoewel meeste van die samenvattingen wel bronvermeldingen en links bevatten, klikt haast niemand erop.

Google wil echter niet dat al die websites verdwijnen, en zou daarvoor aan een nieuwe manier denken om geld in het laatje te brengen. Daarbij kan je zelf kiezen om sites te betalen als je hun content nuttig vindt. Het gaat om een functie die nog in kinderschoenen staat, en het is dus nog niet helemaal zeker dat die er uiteindelijk zal komen. Of de verandering een positieve impact heeft voor internetgebruikers, dat is voorlopig nog de vraag.

Ingebouwde paywall

Het ziet er namelijk naar uit dat de functie werkt dankzij een ingebouwde ‘paywall’. In de links naar webpagina’s kunnen website-eigenaars dan “rel=monetization” zetten, om aan Chrome te laten weten dat de website geld wil verdienen. Voor website-eigenaars kan die ingebouwde paywall wel eens interessant zijn: het is een relatief goedkope optie, en de kans bestaat dat websites er meer aan verdienen dan aan advertenties.

Gebruikers zouden er niet teveel van mogen merken. Hoewel het om een paywall gaat, moet je dat woord niet in de klassieke zin begrijpen. Je zal nog steeds kunnen lezen wat er op de website staat, alleen kan je de website ook “belonen” omdat ze iets leuk schreven. Daarvoor hoef je zelf enkel geld in een speciale wallet te zetten. Nadien zou je zelf kunnen kiezen welke websites je precies steunt en vooral ook: welke niet. Gebruikers moeten dus steeds volledige controle hebben over hun uitgaven.

Het systeem dat Google voorstelt, lijkt wat op dat in Brave. Die op Chrome gebaseerde browser geeft gebruikers een cryptovaluta, de Brave Attention Token (BAT), waarmee ze websites en creators kunnen belonen voor hun aandacht. Of het ooit in Google Chrome zover komt, dat zal de tijd moeten uitwijzen

Uitgelicht artikel Google Chrome Google Chrome gaat third-party cookies toch niet blokkeren
AI Overviewbrowsergooglegoogle chromeinternet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren