Nieuws

“Google en Meta gebruikten achterpoortje om tieners reclame te tonen”

Meta
© Unsplash / Mariia Shalabaieva
Google zou Meta geassisteerd hebben om advertenties uit te rollen die specifiek op tieners gericht waren. Nochtans druist dat in tegen Googles eigen regels.

De Financial Times kon documenten inkijken waaruit blijkt dat Google meegewerkt heeft aan een marketingproject van Meta. Beide techreuzen wilden op Instagram en YouTube adverteren voor 13- tot 17-jarigen. Opvallend, want Google (dat eigenaar is van YouTube) heeft in zijn zoekmachine doelgerichte reclame op minderjarigen verboden. 

Achterpoortje om tieners te targetten

De zoekreus zou dan een achterpoortje gebruikt hebben om Meta een handje te helpen. Omdat de categorie van 13- tot 17-jarigen niet gespecifieerd kon worden, zou Google volgens de documenten die de Financial Times kon inkijken een gebruikersgroep met het label ‘unknown’ hebben gebruikt. De krant beweert dat medewerkers van Google die groep gebruikers voorstelde aan Meta. Uit bijhorende data zou blijken dat het effectief om een groot aantal minderjarigen ging. Google zou de doelgroep ook aan Meta hebben verkocht met de opmerking dat de zoekreus dagelijks meer engagement krijgt van 13- tot 17-jarigen dan TikTok en Instagram. Dat achterpoortje gebruiken zou niet helemaal koosjer zijn, aangezien Google zelf een beleid tegen proxy targeting voert (het doorspelen van gegevens).

Nog volgens het rapport van de Financial Times gingen Meta en Google samen rond de tafel zitten bij het mediabedrijfje Spark Foundry, tussen februari en april van dit jaar. Toen dat veelbelovend was, zou er in mei een proefperiode gestart zijn voor de op tieners gerichte advertenties. Er zouden ook plannen zijn gemaakt om de campagne uit te breiden en naar ander regio’s te brengen én toe te passen in andere Meta-apps.

Google herstelde zich

Voor dat kon gebeuren, zou Google zich alsnog teruggetrokken hebben, nadat de zoekreus door de Financial Times gecontacteerd werd over de kwestie. “We verbieden gepersonaliseerde advertenties voor min-18-jarigen, punt”, reageert Google tegenover de Britse krant. Google zegt dat het de regels niet heeft overtreden omdat ze geen gepersonaliseerde advertenties hebben getoond aan gebruikers die bekend stonden als minderjarig.

De techreus ontkent ook niet er een achterpoortje gebruikt is, maar garandeert dat het “bijkomende actie gaat ondernemen en aan salesverantwoordelijken gaat opdragen om niet samen te werken met agentschappen voor dergelijke campagnes”. Het zou dus niet meer aan tafel gaan zitten met partners die soepel willen omgaan met de regels.

Uitgelicht artikel Meta Meta waagt zich niet aan complexere AI-modellen in EU
adverterenbusinessgooglemeta

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken