Nieuws

Sonos’ app-perikelen kosten bedrijf 20 tot 30 miljoen dollar

Sonos app S2 update
© Sonos
De app-update van Sonos komt het bedrijf met een kostenplaatje van 20 tot 30 miljoen wel heel duur te staan.

Wie thuis speakers van Sonos heeft staan, heeft ongetwijfeld al gemerkt dat de app een ‘update’ gekregen heeft. Echt beter werd de app daar niet van: heel wat functies die in de originele app zaten, verdwenen namelijk na de update. Gebruikers trokken naar sociale media om daar hun beklag te doen. Sonos-CEO Patrick Spence laat weten dat het 20 tot 30 miljoen dollar zal kosten om de schade te herstellen.

Sonos werkte de app bij omdat het, naar eigen zeggen, de interface wou moderniseren. Tegelijkertijd moest de app makkelijker worden om te navigeren. Voor een aantal functies klopt die bewering. Het is nu bijvoorbeeld makkelijker dan ooit om het volume van je speakers aan te passen. Andere functies, zoals toegang tot je lokale muziebibliotheek, slaaptimers en nog veel meer zaten echter niet in de app, waardoor gebruikers op hun paard sprongen. Sinds de app-update stuurt Sonos nu elke twee weken een nieuwe update uit, waarin steeds enkele functies hersteld worden.

Support en updates kosten geld

Omdat de app enkele functies mist, krijgt het bedrijf enorm veel supportaanvragen te verwerken. Die komen zowel van klanten als van partners. Om die aanvragen te kunnen beantwoorden heeft de support-afdeling meer middelen nodig. Daarnaast kost het ook flink wat geld om de app-updates te ontwikkelen. Daar blijft het echter niet bij. Het merk zet ook geld opzij om klanten en partners terug te winnen. Dat is nodig, want de update zorgt bij heel veel gebruikers voor problemen. Vooral wie thuis oudere Sonos-speakers heeft staan, is met de nieuwe app slechter af dan voordien. Ook dat is iets dat Spencer vlot toegeeft. De kans is dan ook groot dat Sonos’ kortingen zal aanbieden aan bestaande klanten, zodat ze het ecosysteem niet willen verlaten.

Het uitbreiden van de app zou wel relatief vlot moeten gaan. De nieuwe app is namelijk modulair, wat het makkelijk maakt om aan bepaalde delen van de app te sleutelen, zonder rekening te moeten houden met andere aspecten daarvan. Dat maakt het heel wat efficiënter om updates te ontwikkelen. Uiteindelijk zouden er zelfs nieuwe, extra functies naar de nieuwe app komen. Wellicht zien we die wel pas verschijnen als alle originele functies hersteld zijn.

Lanceringen uitgesteld

Naast de kosten voor app-ontwikkeling en support, maakt Sonos extra kosten door twee productlanceringen uit te stellen. Die stonden origineel gepland voor het vierde kwartaal van 2024, maar klanten zullen dus iets langer moeten wachten. Bij Sonos maken ze eerst en vooral prioriteit van de app. In navolging van alle problemen heeft Sonos de verwachtingen voor Q4 2024 naar beneden bijgesteld. In Q4 2023 haalde het bedrijf nog een omzet van 305,1 miljoen dollar, maar Sonos projecteert voor Q4 2024 een omzet van 240 tot 260 miljoen dollar.

Uitgelicht artikel Sonos app Sonos stelt twee productlanceringen uit door app-problemen
audiobusinesssonos

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken