Consumentenplatform Yelp daagt Google voor de rechter
De rechtszaak lijkt een triest hoogtepunt na jaren van spanningen tussen beide internetbedrijven, zo meldt CNN. Yelp is bij ons iets minder bekend. Het platform laat gebruikers recensies delen over horecazaken, medische hulpverleners en andere soorten bedrijven en hun diensten.
Yelp daagt Google nu voor de rechter omdat de zoekgigant lokale zoekopdrachten zou beïnvloeden door eigen reviews voorrang te geven op die van platformen als Yelp. “Google gebruikt zijn monopoliepositie in het algemeen om gebruikers binnen zijn eigen ecosysteem te houden en hen te verhinderen concurrerende websites te bezoeken”, zegt medeoprichter en CEO van Yelp, Jeremy Stoppelman, in het blogbericht waarmee ze de rechtzaak aankondigen. “Dit anticompetitief gedrag pakt verkeer en advertentie-inkomsten af van verticale zoekmachines, zoals Yelp. Nochtans bieden we meer en betere lokale content omtrent ondernemingen”, klinkt het.
Eerder deze maand was er in de VS ook al de rechterlijke uitspraak dat Googles Play Store een “illegaal monopolie” zou zijn. Enkele weken daarvoor was er ook al een uitspraak over het oneerlijk concurrentievoordeel dat Google erop zou nahouden op de zoekmachinemarkt. Mogelijk brengt de recente rechtszaak van Yelp de bal nog verder aan het rollen…
Google reageert: “Claims zonder basis”
Volgens de zoekreus kloppen de beweringen van Yelp alvast niet. “Hun claims zijn niet nieuw. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft gelijkaardige beweringen jaren geleden al verworpen. Recent deed een rechter ook een uitspraak in het voordeel van Google en stelde dat onze zoekmachine niet anticompetitief ontworpen is”, luidt het.
Hoewel de legale discussie zich vooral in de VS afspeelt, heeft Yelp zich ook laten horen over de situatie in Europa. De Digital Markets Act (DMA) was in principe ontworpen om de vermeende wurggreep van Google over zoekopdrachten op het internet tegen te gaan. Volgens Yelp heeft de nieuwe regelgeving net het tegenovergestelde effect en zijn gebruikers minder snel geneigd om het Google-ecosysteem te verlaten.