Nieuws

AMD wil marktaandeel vergroten met interessant geprijsd materiaal

AMD
© AMD
Het is AMD er niet om te doen de sterkste te zijn, maar wel om op een interessant prijspunt te zitten. Dat moet consumenten voor hen doen kiezen.

De GPU-markt, zowel die voor consumenten als die voor zakelijk klanten, wordt gedomineerd door Nvidia. Het chipbedrijf groeide de afgelopen jaren enorm, vooral dankzij een gestegen vraag naar GPU-rekenkracht die kan dienen om AI aan te drijven. AMD zit in de achtervolging, maar plant momenteel niet om Nvidia te overtreffen op vlak van rekenkracht.

Althans, dat is wat Jack Huynh te vertellen had tegen Tom’s Hardware. Huynh is een topman binnen de GPU-divisie van AMD. Tijdens een interview met de website vertelde die dat AMD zich voorlopig focust op de consumentenmarkt en niet alleen op de krachtigste GPU. De krachtigste consumenten-GPU is momenteel de RTX 4090 van Nvidia. Bij de concurrentie leeft er niet meteen ambitie om die kaart voorbij te steken, maar wordt er vooral gefocust op de prijsverhouding. Hoeveel rekenkracht krijg je voor je geld? Daar wil AMD de komende jaren op inzetten.

Ontwikkelaars aantrekken

“Mijn prioriteit is momenteel om schaal te behalen voor AMD. Omdat we zonder schaal geen ontwikkelaars aantrekken”, zegt de topman. Heel wat spellen en andere softwarepakketten zijn momenteel geoptimaliseerd voor de videokaarten van Nvidia, maar niet voor die van AMD. Eerst en vooral is het zaak om dat voor ontwikkelaars wel interessant te maken, en dat wil AMD doen door een groot marktaandeel te behalen. Daarvoor mikt de fabrikant op 40 tot 50% van de consumentenmarkt. Het prijspunt is daarbij belangrijk: “Ik wil niet dat AMD het bedrijf wordt dat alleen personen die Porsches en Ferrari’s kunnen betalen zich kunnen veroorloven”, zegt hij daarover.

AMD blijft bovendien actief met datacenter-GPU’s. Daar wil het bedrijf wel de allersterkste in worden: “dat moet, want het gaat om performance-per-dollar”. Dat speelt veel minder op de consumentenmarkt: daar hebben ontwikkelaars een voorkeur én zijn consumenten het gewend om bij Nvidia te shoppen. Voor de datacentermarkt zet het bedrijf daarom wél in op de sterkste GPU én op lage kosten: volgens Huynh dé reden dat EPYC een derde van het wereldwijde marktaandeel weet te halen.

amdgaminggpuhardware

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken