Nieuws

Google maakt het makkelijker om AI-beelden te herkennen in zoekresultaten

Google-logo op donkere achtergrond
© Ascannio / shutterstock.com
Google introduceert een nieuwe functie in Search waarmee gebruikers makkelijker kunnen zien of een afbeelding authentiek is of door AI is bewerkt dankzij de inzet van de Content Credentials-standaard.

Met de snelle ontwikkeling van AI wordt het steeds lastiger om te zien of een afbeelding echt is of door AI bewerkt. Google speelt hierop in door een nieuwe functie aan Google Search toe te voegen, die gebruikers helpt om te achterhalen of een afbeelding authentiek is of door AI-tools is gemaakt of aangepast. Dit doet Google door gebruik te maken van Content Credentials. Dit is een technische standaard die is ontwikkeld samen met de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA).

Content Credentials zijn eigenlijk een soort digitale stempel die laat zien waar een afbeelding vandaan komt en hoe deze is bewerkt. Zo kunnen gebruikers binnenkort zien of een afbeelding met een camera is vastgelegd, of als een foto via software is aangepast, of zelfs volledig door AI gemaakt is. Deze informatie wordt zichtbaar via de optie “Over deze afbeelding” in de zoekresultaten van Google, waarmee je kunt checken of een afbeelding echt is of door AI is aangepast.

Grotere plannen

Naast zoekresultaten wil Google deze technologie ook in advertenties gaan toepassen. Daarnaast hebben ze plannen om Content Credentials toe te voegen aan YouTube, specifiek voor video’s die met een camera zijn opgenomen. Dit kan helpen om de echtheid van visuele content op meerdere platformen te garanderen.

En Google staat hier niet alleen in. Grote techbedrijven zoals Sony, Leica, Nikon en Canon hebben al aangegeven dat ze de C2PA-standaard willen gaan gebruiken. Hoewel er nog wel wat obstakels zijn bij de adoptie, hoopt Google dat meer bedrijven zullen aansluiten en deze standaard gaan ondersteunen.

Zal dit genoeg zijn?

Hoewel deze stap van Google zeker wordt gewaardeerd, zijn er ook wat kanttekeningen. De informatie over AI-beelden is te vinden via de “Over deze afbeelding”-sectie, wat betekent dat gebruikers een paar extra stappen moeten zetten om te controleren of een afbeelding door AI is bewerkt. Niet iedereen zal zich daarvan bewust zijn, wat de impact van deze verandering wat kan beperken. Toch is dit een belangrijke eerste stap in het tegengaan van de toenemende AI-manipulatie van beelden.

De komende maanden zal Google deze functie verder uitrollen en uitbreiden. Of andere grote spelers, zoals Apple, ook mee zullen doen, blijft nog even afwachten.

Uitgelicht artikel Google privacy Europa onderzoekt of Google privacy beschermt in AI-training
aigeminigooglegoogle adsGoogle AI

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken