Ondanks minder tv en vaste telefonie boekt Proximus goede resultaten
Proximus ziet op de thuismarkten een aanzienlijke groei voor de mobiele abonnementen, internet en het aantal convergente klanten. Als we alleen naar de abonnementen kijken, dan werden er 47.000 extra afgesloten. Voor internet gaat het om 9000 nieuwe abonnementen. Convergente klanten, die meerdere producten tegelijkertijd afnemen, waren dit kwartaal ook met 13.000 meer. Duidelijk is wel dat steeds meer consumenten afstappen van de televisie-aansluiting: daar rapporteerde Proximus een daling van 13.000 klanten. Hetzelfde geldt voor vaste telefonie: die abonnementen werden 35.000 keer opgezegd. Voor telefonie en internet komt de toename vooral van residentiële klanten, terwijl de Business-tak zachtjes afkalft.
De omzet voor Business daalde op jaarbasis met 1,2% en voor Business Services daalde die met 0,5%. Proximus kijkt hiervoor naar de jaarlijkse indexering en naar het feit dat het een contract met de Vlaamse overheid verloor. De impact daarvan doet de goede resultaten elders teniet, laat het telecombedrijf nog weten.
Proximus beschouwt fiber de komende jaren nog als een hoeksteen van de strategie. Inmiddels zijn ongeveer 40% van de Belgische huishoudens aangesloten op het glasvezelnetwerk. Op het einde van het jaar verwacht Proximus voor meerdere cijfers een stijging van 3% te rapporteren. Eerder dit jaar lag de prognose voor groei en omzet nog op 1% en werd dit opgetrokken naar 2%. Dankzij de goede resultaten doet de telecomaanbieder er nu nog een percentje bij. Aandeelhouders krijgen aan het einde van het jaar een brutodividend van 0,50 euro uitgekeerd.