AI stuwt cijfers van Google de hoogte in voor Q3 2024
Alphabet, het moederbedrijf achter onder andere Google, deelde gisteren de financiële resultaten voor het derde kwartaal van 2024. CEO Sundar Pichai kan er bijzonder kort over zijn: “Q3 2024 was een goed kwartaal”, laat de topman optekenen in het rapport.
De financiële resultaten zitten, verspreid over de verschillende takken van het bedrijf, nog steeds in een stijgende lijn. De knappe cijfers zijn vooral afkomstig van Google Search, Cloud en YouTube. AI zit daar zeker en vast voor iets tussen.
AI-ontwikkelingen in Search
Als het over de zoekmachine gaat, wijst Pichai onmiddellijk naar de AI-ontwikkelingen zoals de AI Overviews, Circle to Search en nieuwe functies in Google Lens. Die AI-tools zorgen ervoor dat gebruikers op een andere manier gaan zoeken en houden dus ingrijpende veranderingen in. In de wandelgangen van het internet zeggen heel wat gebruikers dat ze die AI-systemen niet echt vertrouwen. Daar merkt Google op het hoofdkantoor echter niets van. De AI Overviews presteren goed en een functie zoals Circle to Search is aanwezig op 150 miljoen toestellen. De functie wordt ook veel gebruikt: een derde van alle gebruikers die de functie proberen, gebruiken hem minstens een keer per week. Die successen zijn belangrijk voor de groei van Google Services, dat 76,5 miljard dollar aan omzet draaide in Q3 2024.
YouTube doet het ook zeer goed. Voor het eerst draait de videostreamingdienst een omzet van 50 miljard dollar, verspreid over 4 kwartalen weliswaar. De Google-CEO wijst daarvoor vooral naar YouTube TV, NFL Sunday Ticket en YouTube Music Premium als voornaamste bronnen van groei.
Google Cloud groeit dankzij AI
Ook Google Cloud draait goede cijfers: die tak heeft veel momentum doordat steeds meer klanten generatieve AI in gebruik nemen. Die generatieve AI-technologieën draaien in de cloud en dat levert Google Cloud een flinke duit op: de omzet stijgt met 35% naar 11,4 miljard dollar. Dat is mogelijk dankzij de AI-infrastructuur van Google Cloud, die mogelijk maakt om de trainingskosten van AI-systemen relatief laag te houden. Daarnaast biedt de cloudaanbieder ook een AI-platform voor bedrijven: Vertex. In een periode van 6 maanden zijn de API-calls naar Gemini, die uit dat product komen, maal 14 gegaan.
Daarnaast wijst Google naar de BigQuery en cybersecurity-oplossingen waar ook AI bij komt kijken. Een derde groeimogelijkheid ziet het in de Customer Engagement Suite, een AI-systeem dat klantondersteuning helpt bieden voor bedrijven.
Ook intern AI
Artificiële intelligentie brengt dus flink wat geld in het laatje. De technologie helpt ook flink besparen. Google biedt namelijk niet alleen AI-producten aan klanten, maar gebruikt ze intern ook. Meer dan 25% van alle code die bij Google geschreven wordt, is afkomstig van AI. De code wordt alleen nog nagekeken door ingenieurs en verbeterd waar nodig. Duidelijk is wel dat Google alsmaar sterker inzet op AI, of het nu over de interne werking van het bedrijf gaat of in het aanbod naar klanten toe.