Nieuws

Toekomst Galaxy-merknaam onzeker, Samsung wil iets nieuws

Samsung Galaxy S
© Unsplash/Evgeny Opanasenko
Het is maar de vraag of Samsung in de toekomst producten blijft uitbrengen onder de Galaxy-productlijn. De techgigant overweegt een nieuw high-endmerk te introduceren.

De Galaxy-merknaam werd in 2009 voor het eerst gebruikt voor de Samsung Galaxy GT-I7500. Sindsdien verschijnen alle smartphones van de Zuid-Koreaanse technologiereus onder de Galaxy-naam, zowel in het budget-, midden- als high-endsegment, maar volgens interne bronnen die de Zuid-Koreaanse publicatie E-Today raadpleegde, gaat dit mogelijk veranderen. Volgens die bronnen overweegt het Zuid-Koreaanse merk de introductie van een nieuw high-endmerk dat moet concurreren met de iPhone-reeks van Apple.

Verwarrende line-up

Samsungs Global Marketing Head, Lee Young-hee, liet tijdens CES 2024 in Las Vegas weten dat de huidige Galaxy-serie mogelijk ‘verwarrend’ is voor consumenten. Momenteel omvat de Galaxy-reeks zowel budget-, middenklasse- als high-endproducten. Volgens Young-hee kan dit voor verwarring zorgen en verzwakt het bovendien de premium-uitstraling van de Galaxy-vlaggenschepen.

Young-hee zei verder te begrijpen dat “mensen een nieuwe naam zouden verwachten als er een innovatief keerpunt is”. Daarmee doelt ze op ingrijpende innovaties die breken met de huidige positionering van de Galaxy-lijn. Wanneer zo’n ‘innovatief keerpunt’ zou plaatsvinden, is niet duidelijk.

De publicatie E-Today noemt als voorbeeld Genesis, het premiummerk van Hyundai, dat doorbrak in het Amerikaanse premiumsegment, terwijl Hyundai doorgaans niet als premiummerk wordt beschouwd. Samsung zou mogelijk een vergelijkbare strategie overwegen en, net als Hyundai, willen concurreren met het premiumgevoel dat iPhones bieden.

Galaxy versus iPhones

In de VS legt Samsung het af tegen de iPhone-verkopen van Apple in het premiumsegment. Uit onderzoek van Piper Sandler blijkt dat 90 procent van de Amerikaanse tieners een iPhone gebruikt. Zelfs in Samsungs thuisland Korea groeit de interesse voor iPhones gestaag: inmiddels geeft 64 procent van de 18- tot 29-jarigen de voorkeur aan iPhones, en onder jonge vrouwen loopt dit zelfs op tot 75 procent.

Om het tij te keren, zou Samsung kunnen overwegen om (deels) afscheid te nemen van de Galaxy-naam voor zijn high-endtelefoons. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat Galaxy als merknaam volledig verdwijnt. Dit voorjaar introduceerde Samsung nog het Galaxy AI-platform, en de Galaxy-productlijn is zeer bekend: afscheid nemen van deze naam kan uiteindelijk meer schade berokkenen dan het oplevert.

Appleiphonemobielsamsungsamsung galaxysamsung galaxy s

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken