Amazon lanceert AI-shopassistent Rufus in Europa
In september was het Verenigd Koninkrijk al aan de beurt en nu verschijnt Rufus als bèta bij Amazon Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. De uitrol verloopt geleidelijk en Amazon zegt dat het enkele weken kan duren voordat alle gebruikers in die landen toegang hebben tot de nieuwe software-update.
Om Rufus te gebruiken, kun je in de mobiele app rechtsonder op het chaticoon tikken. Daarmee open je de chatbox, waarin klanten vervolgvragen kunnen stellen of extra informatie kunnen opvragen over hun zoekopdracht. Omdat Rufus dus nog in bèta is, moedigt Amazon klanten aan om zijn prestaties te beoordelen met een duimpje omhoog of omlaag. Wie dat wil, kan ook gedetailleerder feedback geven.
Rufus kent alle producten
Voor wie Rufus nog niet kent: deze generatieve AI-assistent is getraind op de volledige productcatalogus van Amazon, samen met klantbeoordelingen, community-vragen en “informatie van het web.” Klanten kunnen Rufus vragen stellen over producten, zoals de duurzaamheid van hardloopschoenen en of een jas in de wasmachine kan, bijvoorbeeld.
Amazon is zich bewust van een foutenmarge en zegt er ook bij dat de informatie niet altijd correct zal zijn. “Generatieve AI staat nog in zijn kinderschoenen en de technologie is nog niet feilloos”, schrijft de retailreus. In de VS is Rufus al langer beschikbaar. Je kunt de chatbot herkennen aan het icoon met twee tekstballonnen.