Apple doet intern onderzoek naar smartglasses
De bekende leaker Mark Gurman van Bloomberg heeft het nieuws gedeeld dat Apple nu echt interesse begint te tonen in de wereld van smartglasses en begonnen is met het onderzoeken van deze productcategorie. Eerder hoorden we van Gurman al over Apples interesse in slimme brillen en ook zijn concurrenten zijn dit soort brillen aan het ontwikkelen.
Onderzoek naar de huidige staat van smartglasses
Er is nog geen officieel product aangekondigd door Apple, maar Gurman geeft aan dat het ‘Product Systems Quality’-team van Apple begonnen is aan een project dat insiders zogenaamd ‘Atlas’ noemen. Als onderdeel van dit project schijnt het team in de eerste instantie intern feedback te verzamelen over de smartglasses die momenteel op de markt zijn, zoals waarschijnlijk dus ook de populaire Ray-Ban Meta smartglasses (via Android Headlines).
De bedoeling van dit interne onderzoek is volgens Bloomberg om inzicht te krijgen in de verwachtingen en voorkeuren van gebruikers van bestaande smartglasses, en natuurlijk om de uitdagingen vast te stellen. De resultaten van dit onderzoek kan Apple vervolgens dan weer verwerken in het designproces van zijn eigen slimme bril (als het project uiteindelijk ook echt tot een nieuw product leidt).
Van de Vision Pro naar Apple smart glasses?
Technisch gezien zou je de Apple Vision Pro natuurlijk al als een eerste stap in deze richting kunnen zien. De Vision Pro is echter een headset die nogal wat groter en opvallender is dan een slimme bril zoals die van Ray-Ban en Meta. Daarnaast zorgde de extreem hoge prijs van de Vision Pro (en de beperkte beschikbaarheid) ervoor dat ook niet veel mensen kennis konden of wilden maken met de nieuwe draagbare technologie van Apple.
Smartglasses met het formaat van een normale (zonne)bril zijn misschien dan ook een aantrekkelijker product voor de gemiddelde Apple-fan. Dit soort slimme brillen zijn iets praktischer in het alledaagse leven dan een grote headset.
We zijn erg benieuwd tot wat voor product dit onderzoek uiteindelijk zou kunnen leiden. Zoals je kan zien in de onderstaande video van de bekende tech-YouTuber Marques Brownlee (MKBHD), zijn concurrenten zoals Meta en Snapchat al druk bezig met de toekomst van slimme brillen: een AR-ervaring in de vormfactor van de huidige smartglasses.