Google-app op iOS voegt eigenhandig links toe aan webpagina’s
Heb je een iPhone in je broekzak zitten en gebruik je daarop de Google-app? Dan zal je binnenkort merken dat Google eigenhandig links aanmaakt naar zogenoemde ‘knowledge graphs’.
Knowledge graphs zijn de informatiekaarten die bovenaan in Google verschijnen wanneer je een locatie of persoon opzoekt. In het geval van locaties staat kan je daar handig zien wat de openingsuren zijn, hoe je de locatie kan bereiken en wat voor reviews de locatie in het verleden kreeg. In het geval van personen laat de knowledge graph wat personalia zien, zoals de leeftijd en geboortedatum. Vandaag krijg je die samenvattingen enkel te zien als je een zoekopdracht uitvoert, maar dat zal binnenkort veranderen. Google stopt namelijk zelf links naar de kaartjes in websites, laat het bedrijf weten.
De nieuwe functie valt op z’n minst opmerkelijk te noemen: Google heeft momenteel een antitrustzaak aan het been in de VS. Probleem is vooral dat Google de eigen diensten voortrekt en geen kansen laat aan kleinere zoekmachines. Regulatoren reageerden nog niet op de nieuwe functie, maar de kans is klein dat zij er positief over zijn. Voor Google is het namelijk nóg een manier om gebruikers naar de Google-zoekmachine te trekken.
Enkel in Google-app voor iOS
Zelf kwamen we nog geen links tegen die door Google toegevoegd werden, ook na een korte steekproef niet. Google deelt wel beeld van hoe de functie eruit moet zien. Daaruit maken we op dat de link in het donkerblauw verschijnt en met een stippellijn wordt onderlijnd. Daarmee zouden de links die Google toevoegt duidelijk te onderscheiden moeten zijn van de links die al op een pagina stonden. Wie op een link klikt, wordt gelukkig niet al te ver getransporteerd. Het kaartje dat achter de link zit, komt als een overlay tevoorschijn. Door op het kruisje te klikken of door naar beneden te swipen, haal je het weer weg.
De links zijn voorlopig enkel te zien in de Google-app voor iOS. Of de zoekmachinereus de nieuwigheid ook naar Android-toestellen en de desktop brengt, dat is momenteel nog onzeker. De enige manier waarop webpagina’s geen toegevoegde links zullen krijgen, is als uitgevers een formulier invullen en de functie laten uitzetten. De verwerking van dat formulier kan echter tot 30 dagen duren.