Google TV krijgt interactieve reclame met QR-codes
Reclames op Google TV zijn al langere tijd een bron van ergernis voor gebruikers. Bepaalde onderdelen van de interface, zoals het For You-startscherm, bevatten paginabrede advertenties. Google lijkt nu echter een oplossing in gedachten te hebben om de advertenties minder storend te maken: interactieve reclame.
De nieuwe advertenties worden al getest bij de eerste gebruikers van het smart-tv-platform. Hoewel de advertenties nog steeds groot zijn, bieden ze nu de mogelijkheid om een QR-code te scannen. Deze code leidt naar de website van de adverteerder. Zo schreef 9to5Google onlangs over een Range Rover-reclame die via een QR-code gebruikers naar een YouTube-video stuurde.
In dit geval verwees de code naar YouTube, maar naar verwachting kunnen adverteerders straks naar iedere gewenste website linken. Of gebruikers deze verandering als een verbetering ervaren, moet nog blijken. Google lijkt zich in ieder geval bewust van de wrevel over de prominente aanwezigheid van reclame op Google TV. Het bedrijf heeft de afgelopen weken enquêtes verspreid onder gebruikers om hun mening hierover te peilen.
Steeds meer reclame
Het aantal advertenties op Google TV is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Wat begon met kleine reclameblokken, neemt inmiddels bijna de helft van het scherm in beslag op de For You-pagina. Daarnaast gaat het vaak om video’s die automatisch afspelen, soms zelfs met geluid, wat voor extra irritatie zorgt. Bovendien beperkt de inhoud van de advertenties zich niet meer tot streamingdiensten, films en series. Reclames voor producten, zoals de eerder genoemde Range Rover, duiken steeds vaker op.
Het is opvallend dat deze advertenties niet alleen op goedkope smart-tv’s en streamingboxes verschijnen, maar ook op modellen in het hogere segment, zoals OLED-tv’s van Sony, die tussen de 2.000 en 3.000 euro kosten. Waar je zulke reclame eerder zou verwachten op budgettoestellen, lijkt Google TV geen onderscheid te maken.
De QR-advertenties kunnen mogelijk bijdragen aan een betere ervaring, maar de huidige uitvoering roept nog vragen op. Met grote QR-codes die de aandacht opeisen op de For You-pagina, is het maar de vraag of gebruikers dit als een verbetering zien. Het is nu aan Google om te bewijzen dat het openstaat voor de zorgen van gebruikers en de klachten over advertenties serieus neemt.