Nieuws

Google kort zoekresultaten voor hotels en vluchten aanzienlijk in

Google zoekresultaten
© iStock / bigtunaonline
Google voert een tijdelijke test uit waarbij de zoekresultaten voor hotels en vluchten beperkt worden tot blauwe links.

Google voert opnieuw enkele tests uit in de zoekmachine, waardoor zoekresultaten er de komende weken iets anders uit kunnen zien. De verandering heeft enkel betrekking op zoekopdrachten naar vluchten en hotels, maar verandert wel de manier waarop je vliegtuigtickets of een overnachting boekt. Google test geen nieuwe functie, maar bekijkt op welke manier het zich aan de Digital Markets Act of DMA kan houden. Dat is duidelijk tegen de zin van de zoekgigant. In een blogpost waarin het bedrijf de tests aankondigt, zegt het dat voorgaande veranderingen een negatieve impact hebben op hoteluitbaters en vliegtuigmaatschappijen, die zelf minder tickets aan de man brengen.

Google standaardiseerde al bepaalde maateenheden die je kan gebruiken om verschillende vluchten, hotels en producten te vergelijken. Daarnaast haalde het ook informatie weg: vluchtinformatie verschijnt bijvoorbeeld niet meer tussen de zoekresultaten. Ook de kaarten in Google Search verschijnen niet meer of zijn niet meer klikbaar. Daardoor heb je als gebruiker minder zicht op waar een hotel precies gesitueerd is. Google benadrukt dat de gebruikerservaring onder de wijzigingen lijdt en dat luchtvaartmaatschappijen, hoteluitbaters en kleine retailers 30% minder rechtstreekse boekingen zien. Vergelijkingssites varen wel bij de veranderingen, maar stellen volgens Google bijkomende eisen.

Om aan de eisen van vergelijkingssites én de DMA te voldoen, doet Google een aantal bijkomende voorstellen. De zoekmachine wil sterker inzetten op gestandaardiseerde maten, zodat het makkelijker is om te vergelijken. Bovendien werkt het aan nieuwe formaten, waarin vergelijkinssites informatie kunnen tonen. Daarbij zouden prijzen en afbeeldingen getoond kunnen worden. Het bedrijf werkt ook aan een nieuwe advertentievorm, speciaal voor die advertentiesites.

Enkel blauwe links

Verschillende sites ijveren echter voor een verbod voor alles dat meer dan een simpele link is. Google zou dan geen extra informatie mogen tonen, maar biedt alleen een lijst met blauwe links om op te klikken, zoals vroeger het geval was. Zo’n verandering wil Google niet zomaar maken: eerst wil het de impact van de verandering meten. Daarvoor dient de test die Google nu uitvoert: gebruikers in België, Duitsland en Estland zien alleen een lijst met linkjes verschijnen wanneer ze naar een hotel zoeken.

Wie vanuit het buitenland naar een hotel in België, Duitsland of Estland zoekt, krijgt wel volledige zoekresultaten te zien. Na de test wil Google de zoekresultaten opnieuw verrijken, zodat je in de zoekmachine opnieuw verschillende hotels of vluchten kan beginnen vergelijken.

dmagooglegoogle searchzoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: korting op Kuno en Shokz

Lezersaanbod: korting op Kuno en Shokz

Bekijk actie in onze webshop