Nieuws

Fluvius krijgt fikse geldboete voor aanhoudende IT-problemen

Fluvius
© Fluvius
VREG, de Vlaamse toezichthouder op de energiemarkt, heeft netleverancier Fluvius een boete en dwangsom opgelegd voor aanhoudende IT-problemen.

De Vlaamse energiewaakhond liet deze zomer weten ‘klaar te zijn’ met de aanhoudende IT-problemen bij Fluvius. Al ruim drie jaar kampt de netbeheerder met IT-problematiek, waardoor duizenden gezinnen en bedrijven geen energierekening ontvangen. Soms krijgt men pas na jaren, wanneer Fluvius de problemen voor klanten oplost, een gepeperde rekening gepresenteerd. Na herhaaldelijke waarschuwingen van de VREG werden deze zomer juridische stappen ondernomen tegen Fluvius, die ditmaal in een administratieve boete van 120.280 euro resulteren.

Bovenop deze boete is Fluvius een dwangsom van 2.500 euro per kalenderdag opgelegd, die geldt tot de IT-problemen zijn opgelost. Volgens de VREG waren er op 1 oktober nog 3.007 leveringspunten van Fluvius die al langer dan zes maanden geblokkeerd waren door de IT-problemen. Het betreft de zogeheten EAN-nummers, die de netbeheerder gebruikt om leveringspunten – digitale en analoge meters – te identificeren.

Problemen in nieuwe IT-systemen

De IT-problemen bij Fluvius ontstonden na de overstap op de Atrias-databank. Deze databank moest het volgens de leverancier eenvoudiger maken om het energieverbruik van klanten te volgen. Bovendien beloofde Atrias, het bedrijf achter de databank, dat het nieuwe systeem de uitwisseling van energieverbruiksgegevens tussen netbeheerders zou vergemakkelijken.

In de praktijk liep de overgang naar de Atrias-databank echter uit op een fiasco. In juli waren nog 21.785 EAN-nummers geblokkeerd in het systeem. Hierdoor kan Fluvius geen data verwerken voor deze huishoudens en bedrijven. Dit betekent dat huishoudens geen voorschotten kunnen betalen of een eindafrekening kunnen ontvangen, omdat energiebedrijven niet over de actuele verbruiksgegevens beschikken.

In sommige gevallen wordt de blokkade al na enkele weken of maanden opgelost. Toch zijn er ook schrijnende gevallen bekend waarbij de codes langer dan zes maanden geblokkeerd blijven. Dit geldt nog steeds voor een deel van de klanten in het werkgebied van Fluvius.

Oplossing in de maak

Fluvius laat in een reactie weten de situatie te betreuren. De netbeheerder benadrukt dat zowel het bedrijf zelf als Atrias hard werkt aan een oplossing voor de IT-problemen. Volgens Fluvius brengt de beslissing van de VREG “de oplossing voor de resterende problemen niet dichterbij.”

Hoe lang het nog zal duren voordat de problemen volledig zijn opgelost, is onduidelijk. Fluvius stelt dat er geen ‘one-size-fits-all’-oplossing beschikbaar is. Voor elke individuele situatie moet een specifieke aanpak worden bedacht, wat veel tijd kost.

businessFluviusitvreg

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken