Tesla pauzeert productie Cybertruck: toekomst van model op de helling?
Het lijkt er sterk op dat de overambitieuze doelen van CEO Elon Musk de verkoop (en dus de productie) van de Cybertruck doen stokken. Een daling in de vraag naar de elektrische pick-up en interne productieproblemen verplichten Tesla er nu toe om de productie te pauzeren, zo meldt Business Insider.
Productievertraging in cruciale periode
Normaal gesproken draaien autofabrieken in de wintermaanden op volle toeren, ter voorbereiding op de voorjaarsverkoop. Hoewel Tesla naar verluidt twee miljoen pre-orders registreerde voor zijn Cybertruck, lijkt het erop dat slechts een fractie ervan is omgezet in daadwerkelijke verkopen. Veel klanten hebben hun voorschot van 100 dollar blijkbaar laten varen, zonder de aankoop helemaal af te ronden.
Herhaalde terugroepacties en betrouwbaarheid
De vele terugroepacties (dit jaar al zes in totaal) zorgen onvermijdelijk voor het nodige wantrouwen rond de elektrische pick-uptruck. In november riep Tesla nog Cybertrucks terug door een onderdeel dat mogelijk stroomverlies naar de wielen veroorzaakt. De lijst van klachten bij eigenaars groeit, van lekkende olie tot complete systeemuitval.
De Cybertruck bleek in de praktijk ook een stuk duurder uit te vallen en dat terwijl de eerder beloofde actieradius van 350 mijl (363 km) niet gehaald wordt. Analisten hadden eerst geschat dat Musk in 2024 zo’n 48.500 Cybertrucks aan de man kon brengen, maar Tesla heeft in de eerste drie kwartalen slechts 28.000 exemplaren afgeleverd. Die tegenvallende resultaten kunnen ernstige gevolgen hebben voor de toekomstige groei van Tesla.
Een betwistbare toekomst
De EV-bouwer mikt op een jaarlijkse verkoop van 250.000 Cybertrucks, maar of dat aantal de komende jaren gehaald wordt, valt te betwijfelen. De productie is dan ook louter gericht op de Noord-Amerikaanse markt. In Europa en China blijft de regelgeving achter, waardoor de Cybertruck er niet de baan op mag. Maar ook in de (sterk concurrentiële) Amerikaanse pick-upmarkt is het maar de vraag of Tesla een aandeel van 12,5% kan behalen. Hoe hard de commerciële flop van de Cybertruck Tesla’s commerciële resultaten en toekomstplannen zal schaden, is koffiedik kijken.