“Google Zoeken gaat in 2025 compleet veranderen”
De manier waarop we Google gebruiken, staat op het punt drastisch te veranderen. Tijdens de DealBook Summit hintte Pichai op een “duidelijke shift” in hoe Google Zoeken werkt, al bleef hij vaag over de exacte details. Dat meldt The New York Times. Google heeft dit jaar al de AI-toepassing AI Overviews uitgerold, waarmee je uitgebreide antwoorden rechtstreeks in de zoekresultaten te zien krijgt. Hoewel die functie nog niet in onze contreien beschikbaar is, zal AI een nog prominentere rol krijgen. Dat staat vast.
Pichai benadrukt dat Google vooral vertrouwt op de eigen modellen, zoals Google Gemini. De techreus leunt daarvoor liever niet op externe partijen, zoals Microsoft wel doet met OpenAI. AI is ook al ingebouwd in diverse Google-producten, zoals Google Lens, waarmee je objecten herkent, QR-codes scant of menukaarten vertaalt. Ook Google Assistent wordt steeds meer verbonden met Gemini, waardoor interacties natuurlijker en effectiever worden.
Google Zoeken in 2025
Maar wat mogen we concreet verwachten voor Google Zoeken in 2025? Daarover loste Pichai bitter weinig. Analisten denken dat de zoekreus vooral zal focussen op de gebruikerservaring: de kwaliteit van zoekresultaten en de presentatie daarvan worden nog belangrijker. Daarnaast zou stemgestuurd zoeken natuurlijker en daardoor aantrekkelijker moeten worden dankzij Gemini Live.
Daarnaast experimenteert Google wellicht verder met de optie om gepersonaliseerde antwoorden uit te schakelen. Het moet van Google Zoeken een consistentere ervaring maken.
Kritiek op AI bij Zoeken
Hoewel AI ongetwijfeld zijn voordelen biedt, is er ook kritiek. Google werkt aan methodes om de kwaliteit van AI-content te bewaken en wil content die volledig door AI is geschreven filteren. Dat is goed nieuws voor websites die zich zorgen maken over de impact van AI op SEO, maar het roept ook vragen op over transparantie en eerlijkheid in zoekresultaten. Eén ding is zeker: 2025 belooft een boeiend jaar te worden voor Google en zijn gebruikers.