Nieuws

Nieuwe Outlook-app op Windows weigert e-mails te laden, kampt met login-bug

Outlook Classic
© Unsplash / Microsoft
Microsoft heeft bevestigd dat sommige gebruikers niet kunnen inloggen op de nieuwe Outlook-app voor Windows. Zij krijgen foutcode 0x80049dd3 voorgeschoteld.

Microsoft zegt dat de error ook kan optreden bij het laden of openen van e-mails. In sommige gevallen verdwijnt de lijst met mappen ineens, gevolgd door de foutcode 0x80049dd3. Wat er precies misgaat in de nieuwe Outlook-app is nog niet duidelijk, al meldt Windows Latest dat het in elk geval niets te maken heeft met recente Windows-updates.

Toegang geweigerd

De nieuwe Outlook-app op Windows 10 en Windows 11 lijkt ook te vergeten dat gebruikers al zijn ingelogd. Windows Latest kreeg bij het openen van Outlook een “Toegang geweigerd”-melding te zien. Niet veel later verscheen er een scherm om opnieuw in te loggen bij een account, terwijl de gebruiker al was ingelogd. Op “Doorgaan” tikken heeft weinig zin, meldt de publicatie. Outlook geeft dan aan dat er “iets fout is gegaan”, met de genoemde foutcode erbij.

Gebruikers worden geadviseerd om het later opnieuw te proberen, maar ook dat lost het probleem niet op. Het heeft daarnaast weinig zin om contact op te nemen met de supportafdeling van Microsoft; er is namelijk nog geen oplossing voor de Outlook-bug, die zowel zakelijke als particuliere gebruikers treft.

Oplossing voor Outlook-bug

Microsoft onderzoekt momenteel afzonderlijke meldingen van de Outlook-bug. Hoe snel de softwaregigant de bug kan oplossen, is echter nog niet bekend. Tot die tijd zit er niets anders op dan e-mails via de browserversie van Outlook te openen.

Voor wie toch graag zijn e-mails in de desktopversie leest, is er een tijdelijke omweg. Als je op “Cancel” klikt op het inlogscherm of dat scherm afsluit, zouden alle e-mails weer normaal worden geladen. Deze omweg lijkt echter niet in alle gevallen effectief. Bij sommige gebruikers verschijnt de foutmelding na 20 minuten opnieuw.

Overstap naar nieuwe Outlook-app

De bug zit alleen in de nieuwe Outlook-app voor Windows 10 en Windows 11. Die wordt vanaf 2025 ‘verplicht’ voor Business-klanten, terwijl Enterprise-klanten pas in april 2026 automatisch op de “nieuwe Outlook” worden overgezet.

De nieuwe versie van Microsofts maildienst kan regelmatig op kritiek rekenen. Diverse functies uit de ‘klassieke’ app zijn nog niet beschikbaar in de webgebaseerde mailapp. Het gaat dan bijvoorbeeld om gedeelde mailboxen. Ook ontbreken functies zoals bulletpoints, digitaal ondertekenen en het versleuteld versturen van e-mails. Bovendien zou de web-app vaker met bugs kampen dan de klassieke desktop-app.

Hoewel Microsoft gebruikers stilaan verplicht om over te stappen, kunnen bedrijven dit nog tot 2029 uitstellen. Dan neemt de softwaregigant definitief afscheid van de klassieke Outlook-app op Windows 10 en Windows 11.

Uitgelicht artikel Outlook Classic Iedereen kan nu de vernieuwde Outlook-app gebruiken
microsoftoutlookWindowswindows 10windows 11

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken