Microsoft 365-gebruikers klagen over gedeactiveerde Office-apps
Microsoft zegt in een supportdocument op de hoogte te zijn van de problemen die Microsoft 365-licentiehouders ervaren. Ook weet de softwaregigant in grote lijnen wat de foutmeldingen veroorzaakt. Deze meldingen verschijnen bij 365-abonnees wanneer beheerders hen naar een andere licentie overhevelen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij het wisselen tussen Azure Active Directory-groepen of bij het overschakelen van Office 365 E3- naar Microsoft 365 E3-licenties. In dergelijke gevallen loopt er iets mis in de systemen van Microsoft, waardoor Office-apps denken dat de licentie ongeldig is.
Ook bij het aanpassen van licentie-instellingen, het opnieuw toewijzen van gebruikers aan een Microsoft 365-licentie of het activeren van het serviceplan “Nieuwste versie van desktop-apps” kan dit probleem optreden.
“Opnieuw activeren”
Terwijl Microsoft de oorzaak van de problemen onderzoekt, kunnen gebruikers de licentie van hun Office-apps ‘opnieuw activeren’. Dit doen zij door opnieuw in te loggen met hun Microsoft 365-account. Als alles goed gaat, wordt het activatieprobleem hiermee opgelost. Biedt dit geen oplossing, dan adviseert Microsoft gebruikers om uit te loggen bij de Office-apps, deze opnieuw op te starten en vervolgens weer in te loggen.
Wanneer de problemen hierna nog steeds aanhouden, wordt geadviseerd contact op te nemen met de Microsoft 365-beheerder. Deze kan de status van de Office-licentie controleren via het Microsoft 365-beheerdersportaal. Mogelijk is de licentie verlopen of is er een andere wijziging die de deactiveringsmelding veroorzaakt.
Licensing Diagnostic Tool
Gebruikers die problemen ondervinden met hun Office-licentie via Microsoft 365, worden gevraagd diagnostische gegevens aan te leveren. Dit kan met behulp van de officiële ‘Office Licensing Diagnostic Tool‘. Microsoft hoopt met deze gegevens sneller de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Ondertussen onderzoekt het bedrijf ook de oorzaak van een inlogprobleem in Outlook. Deze bug verhindert dat Outlook-gebruikers op Windows hun e-mails kunnen lezen. Bij het openen van de Outlook-app krijgen zij in plaats van e-mails een foutmelding te zien. Hoewel dit probleem niet alle gebruikers treft, is het voor de getroffenen bijzonder vervelend. Net als bij de activatiebug is nog niet bekend wanneer Microsoft het Outlook-loginprobleem zal oplossen.