Nieuws

Niet Apple maar Huawei verkoopt meeste smartwatches

Huawei Watch GT 5 zilver
© Huawei
Huawei mag zich volgens marktonderzoeker IDC kronen tot ‘smartwatchkoning’ over de eerste drie kwartalen van 2024. Het verkocht in die periode meer smartwatches dan Apple.

Apple is in de Verenigde Staten en ver daarbuiten de populairste smartwatchmaker, maar kijk je naar de wereldwijde verkoopaantallen, dan staat Huawei op nummer één. Het Chinese merk verkocht in de eerste drie kwartalen van 2024, tot en met september, ruim 23,6 miljoen smartwatches. Het Amerikaanse bedrijf uit Cupertino blijft daar vlak achter met 22,5 miljoen verkochte Apple Watches. Apple zag zijn verkopen daarmee fors afnemen: in dezelfde periode het jaar ervoor verscheepte het bedrijf nog 25,8 miljoen slimme horloges.

Huawei verovert dus de eerste plek, maar dat is vooral te danken aan de interesse vanuit thuisland China. Daarbuiten is Huawei een relatief kleine speler; tot september was het bedrijf niet eens meer actief op de Belgische markt met zijn horloges. Inmiddels is Huawei teruggekeerd met de Watch GT 5-serie, al is het niet bekend of dat echt zoden aan de dijk zet.

Buiten China staat Apple nog wel op de eerste plaats, maar marktonderzoeker IDC wijst erop dat dit niet zonder meer gegarandeerd is. Volgens het onderzoeksbureau moet Apple meer innovatieve functies introduceren in zijn Watch-lijn. Die zullen er vervolgens toe leiden dat meer klanten voor een Apple-klokje kiezen.

Samsung en Xiaomi

Xiaomi en Samsung staan volgens IDC respectievelijk op de derde en vierde plaats, met 20,5 en 11,5 miljoen verkochte smartwatches. Jaar-op-jaar stegen de verkopen van beide bedrijven fors: Xiaomi verkocht 26,5% meer smartwatches, Samsung 24,3%.

Samsung heeft dat voornamelijk te danken aan de release van de Fit3-fitnesstracker en de Watch FE, de goedkoopste smartwatch van het Zuid-Koreaanse merk. Xiaomi profiteerde eveneens van zijn fitnesstracker, de Band 9, maar ook de Watch S-serie bleek populair.

BBK, het moederbedrijf van OnePlus en OPPO, sluit de top vijf af met 7,8 miljoen verkopen. In westerse markten moet BBK het vooral hebben van de OnePlus Watch 2 en 2R, maar het ondervindt sterke concurrentie van Google, Samsung en Xiaomi. Deze partijen lanceerden vergelijkbaar geprijsde smartwatches en goedkopere fitnesstrackers, producten die OnePlus niet aanbiedt.

Sterk vierde kwartaal

Het vierde kwartaal zal bepalen wie zich definitief tot smartwatchkoning mag kronen. Vast staat dat de verkopen van Apple in deze periode wat zullen toenemen. Het vierde kwartaal volgt immers op de release van de Apple Watch 10 in september. Bovendien is dit doorgaans een populaire periode in westerse markten om elektronica aan te schaffen.

AppleBBKhuaweiidcsamsungsmartwatcheswearablesxiaomi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken