Microsoft fixt bug rond deactivering in Office 365
Gebruikers meldden op forums zoals Microsoft Community en Reddit dat ze de foutmelding ontvingen dat hun Microsoft 365-product was gedeactiveerd. Microsoft verklaarde donderdag dat de problemen werden veroorzaakt door licentiewijzigingen die door beheerders waren doorgevoerd, zo meldt Bleeping Computer.
Deactivering gemeld in Office 365
Het lijkt erop dat gebruikers de melding voornamelijk te zien kregen bij de overtap van een Office 365 E3-abonnement naar een Microsoft 365 E3-abonnement. De bug deed zich ook voor bij het verplaatsen van gebruikers tussen licentiegroepen, zoals Azure Active Directory of gesynchroniseerde on-premises beveiligingsgroepen.
Verder dook de melding ook op bij het aanpassen van licentie-instellingen of het opnieuw toevoegen van gebruikers aan licentiegroepen. En ook het in- of uitschakelen van het ‘Latest version of Desktop Apps’-serviceplan binnen een Microsoft 365-abonnement, zou de foutmelding getriggerd hebben.
Microsoft komt met patch
Microsoft heeft intussen een patch uitgerold op zijn servers om het probleem definitief op te lossen. “Het technische team heeft een patch uitgerold om onverwachte productdeactiveringen te verhelpen”, schreef het bedrijf in een bijgewerkte ondersteuningspagina.
Tijdelijke workarounds
Voor gebruikers die de update nog niet hebben ontvangen, raadt Microsoft de volgende stappen aan:
- Klik op de knop “Heractivatie” in de foutmelding en log opnieuw in;
- Log uit bij alle Microsoft 365-apps, sluit ze volledig af, herstart ze en log opnieuw in;
- Als de fout blijft optreden, kunnen beheerders controleren of het abonnement niet is verlopen via het Microsoft 365-beheerportaal.
Mocht dat geen soelaas bieden, dan vraagt Microsoft gebruikers om logbestanden in de map %temp%/diagnostics in te sturen naar support voor verder onderzoek.