Nieuws

2025 kritiek jaar voor Google: alle ogen gericht op AI-ontwikkelingen

Google
© Poetra.RH / shutterstock.com
Google-CEO Sundar Pichai heeft in een strategische meeting vooruitgeblikt op 2025 en noemt het een “kritiek jaar”, waarin het bedrijf sneller moet bewegen.

Pichai meldde tijdens een strategische bijeenkomst van Google dat de “inzet hoog is voor 2025” en riep medewerkers op om “de urgentie van dit moment” te voelen. Volgens de Google-CEO staat er in 2025 veel op het spel, en mogen medewerkers zich niet laten afleiden door de kritiek die de techgigant te verduren krijgt. Dat meldt CNBC op basis van audio-opnames van de bijeenkomst.

Ontwrichtende gebeurtenis

De strategische bijeenkomst draaide om wat Google in 2025 te wachten staat. AI speelt hierin een centrale rol, aldus Sundar Pichai, die sprak over een “ontwrichtende gebeurtenis” in de wereld, en specifiek in de technologiesector. “In 2025 moeten we ons volledig richten op het benutten van de voordelen van deze technologie en het oplossen van echte gebruikersproblemen”, vervolgde de topman.

Pichai benadrukte dat Google de ‘AI-boot’ niet mag missen en dat “we sneller moeten bewegen als bedrijf”, met als doel relevant te blijven. Bij Google ligt de focus van oudsher op de Search-tak, maar juist daar vinden nu veel ontwikkelingen plaats, vooral op het gebied van AI. Onlangs lanceerde OpenAI bijvoorbeeld zijn eigen zoekmachine, ChatGPT Search, waarmee de AI-gigant de concurrentie met Google en Bing wil aangaan.

“Gemini heeft sterk momentum”

Google liep lange tijd achter bij de ontwikkeling van AI; OpenAI is momenteel marktleider. De zoekgigant hoopt die positie te kunnen overnemen, hoewel daar volgens Sundar Pichai in 2025 nog veel werk voor nodig is. Toch ziet hij hoopvolle signalen: de Gemini-app, beschikbaar op zowel Android als iOS, heeft volgens hem een “sterk momentum”. Google verwacht dat het gebruik van Gemini hierdoor aanzienlijk zal toenemen. Managers bij het bedrijf vermoeden dat Gemini de volgende Google-app wordt met meer dan 500 miljoen gebruikers.

Pichai blikte ook terug op de langzame en weinig indrukwekkende start van Google op AI-gebied. “De geschiedenis leert ons dat je niet altijd de eerste hoeft te zijn, maar dat je het goed moet uitvoeren en echt de beste in zijn klasse moet zijn”, zei hij. Voor 2025 ligt de focus van Google zodoende op het afleveren van het ‘beste’ product en op het opschalen van Gemini aan de consumentenkant.

Vermoedelijk zullen in 2025 extra AI-functies worden toegevoegd en nieuwe, geavanceerdere AI-modellen worden gelanceerd. Onlangs presenteerde Google nog zijn gratis en snellere Gemini 2.0 Flash-taalmodel, de opvolger van 1.5 Flash. Voorlopig is dit model alleen beschikbaar als experimentele AI. Het komende jaar staat volgens DeepMind-oprichter Demis Hassabis ook in het teken van een “turbocharged” Gemini-app, zo beloofde hij tijdens de strategische meeting.

Google onder druk

Terwijl Google zich enerzijds probeert te positioneren als een bedrijf dat synoniem staat voor AI, krijgt het in 2025 te maken met forse tegenwind. In de VS loopt een zaak van het ministerie van Justitie (DOJ), waarin wordt overwogen om Google op te splitsen. De techgigant kan mogelijk worden verplicht om Android en de Chrome-browser af te stoten.

Ook wereldwijd staat Google onder druk. In Europa zorgen de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA) voor striktere regelgeving, terwijl in Japan de Japan Fair Trade Commission een klacht heeft ingediend. Pichai vindt echter dat medewerkers zich hierdoor niet moeten laten afleiden. De toenemende regeldruk is volgens hem een logisch gevolg van Googles “formaat en succes”.

“Het is onderdeel van een bredere trend waarin technologie een grote invloed heeft op de samenleving. Daarom is het belangrijker dan ooit dat we ons niet laten afleiden”, concludeerde Pichai.

aibusinessChatGPTgeminigoogleOpenAI

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken