Instagram en Facebook verwachten weldra massa’s AI-profielen
Volgens Connor Hayes, vicepresident generatieve AI bij Meta, zullen dergelijke profielen in de toekomst vrij onopgemerkt tussen de echte profielen komen te staan. Ze zullen niet alleen bio’s en profielfoto’s hebben, maar ook content creëren.
“Honderdduizenden AI-profielen”
Meta experimenteert zelf al een tijdje met AI-profielen. Zo bestaat er een bot die optreedt als datingcoach en foto’s en berichten plaatst die zijn gegenereerd door AI. Dit soort interacties zou volgens Meta gebruikers meer betrokken en actief houden.
Vorig jaar lanceerde het bedrijf in de VS de tool AI Studio. Daarmee kunnen gebruikers AI-personages maken op basis van hun interesses. Tot nu toe zijn hiermee “honderdduizenden” profielen gecreëerd, aldus Meta, voornamelijk in privéomgevingen.
Toekomst met AI-profielen?
Meta ziet AI-accounts als een manier om zijn platformen aantrekkelijker te maken en gebruikers er meer tijd te doen doorbrengen. Hoeveel AI-profielen er uiteindelijk komen en hoe ze in de algoritmes verwerkt gaan worden, is nog niet duidelijk. Meta onderzoekt ook hoe interacties met AI-personages meer sociale dimensies kunnen krijgen.
Het blijft maar de vraag of dergelijke kunstmatige en fake accounts en content een positieve bijdrage zullen kunnen leveren op socialemediaplatformen. Meta en co krijgen al lange tijd hevige kritiek op hoe hun algoritmes content aanreiken. De tijd moet uitwijzen of AI effectief een meerwaarde kan zijn voor sociale media of net een nieuw probleem gaat creëren.