China subsidieert smartphone-aankopen, Apple en Huawei bieden kortingen
Apple lanceert morgen een vierdaagse kortingscampagne in China, meldt Bloomberg. Het is een opmerkelijke zet voor het bedrijf, dat doorgaans vasthoudt aan zijn premium prijsstrategie. Zo wordt de iPhone 16 Pro tijdelijk 500 yuan (ongeveer 66 euro) goedkoper. Ook Huawei biedt stevige kortingen, tot wel 20 procent op zijn duurste modellen.
Chinese consument houdt hand op de knip
De acties komen niet uit het niets: Apple voelt de druk van lokale merken zoals Huawei, Xiaomi en Vivo. In het derde kwartaal van 2024 verloor Apple marktaandeel in China, terwijl Huawei een groei van 40 procent noteerde en Xiaomi zelfs meer dan 20 procent winst in verkoop behaalde, aldus cijfers van IDC.
De kortingen zijn vooral bedoeld om de terughoudende Chinese consument te verleiden. De economische groei in het land vertraagt, waardoor grote aankopen, zoals smartphones en auto’s, worden uitgesteld. Ook autofabrikanten proberen met kortingen de verkoop te stimuleren.
Inruilprogramma en extra investeringen
De Chinese overheid probeert de consumptie verder aan te jagen via een inruilprogramma. Burgers kunnen oude smartphones, tablets en smartwatches inruilen voor korting op nieuwe apparaten. Dit is niet de eerste keer dat Peking dergelijke maatregelen neemt: tussen 2007 en 2013 lanceerde de overheid al een vergelijkbaar programma om de economie tijdens de financiële crisis te ondersteunen.
Naast consumenten stimuleert Peking ook bedrijven, zoals landbouwers, om nieuwe apparatuur aan te schaffen via subsidies. De financiering van dit programma komt uit een significante toename in de uitgifte van langlopende staatsobligaties.
Met deze maatregelen hoopt China de verkoop in verschillende sectoren nieuw leven in te blazen, zoals eerder succes werd geboekt met subsidies voor auto’s en huishoudelijke apparaten. Het programma wordt de komende tijd verder uitgewerkt door de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie.