VK opent antitrustonderzoek naar Googles zoekmonopolie
De Competition and Markets Authority (CMA) onderzoekt hoofdzakelijk de activiteiten van Google in de advertentiebranche. Daarnaast richt het onderzoek zich op de ontwikkelingen rondom AI-zoekresultaten. De Britse marktautoriteit wil ervoor zorgen dat er een gelijk speelveld bestaat binnen de zoekbranche. Niet alleen voor concurrerende zoekmachines, maar ook voor adverteerders en uitgevers, groot en klein.
Belemmering voor innovatie
Het onderzoek richt zich in hoofdlijnen op drie onderwerpen. Ten eerste wil de CMA achterhalen of de dominantie van Google in de zoekbranche – het bedrijf is goed voor 90% van het reguliere zoekvolume in het Verenigd Koninkrijk – innovatie en concurrentie belemmert, en of deze dominantie barrières opwerpt voor toetreding tot de markt.
Daarnaast onderzoekt de CMA of Google mogelijk zijn eigen diensten bevoordeelt op het gebied van advertenties en AI. Volgens de marktautoriteit zou Google hier namelijk oneerlijk voordeel uit kunnen halen.
Ten slotte neemt de CMA het databeleid van Google Zoeken onder de loep. Zo wil de autoriteit nagaan of Google zonder toestemming grote hoeveelheden persoonlijke gegevens gebruikt voor zijn zoekmachine. Ook bekijkt de CMA of Google data van uitgevers en houders van intellectueel eigendom gebruikt zonder de benodigde toestemming.
Google opsplitsen
Op basis van de onderzoeksresultaten zal de Competition and Markets Authority bepalen of Google een “strategische marktstatus” (SMS) krijgt toegekend. Alleen met dit label kan de CMA Google verplichten maatregelen te nemen om de concurrentie binnen de zoekmarkt te herstellen. Zulke interventies moeten volgens de CMA “positieve resultaten opleveren voor Britse consumenten en bedrijven.”
De meest drastische maatregel die de CMA kan opleggen, is een opsplitsing van Google. Dit zou betekenen dat het bedrijf zijn zoekmachine of advertentieactiviteiten moet afstoten. Of het daadwerkelijk zover komt, is onzeker. Waarschijnlijk kiest de CMA voor minder ingrijpende maatregelen, mits wordt vastgesteld dat Google voldoet aan de SMS-criteria. Een mogelijke verplichting is dat Google meer advertentiebedrijven toegang geeft tot zijn zoekmachine.
Google is het eerste bedrijf dat onderwerp is van een Brits antitrustonderzoek. De CMA heeft echter al aangekondigd dat er een nieuw onderzoek volgt naar een ander bedrijf. Om welk bedrijf het gaat, is nog niet bekend.
Afsplitsing in de VS
De CMA is niet de eerste marktautoriteit die het monopolie van Google in de zoekmarkt onderzoekt. In de VS loopt al langer een zaak tegen de technologiereus. De aanklager vraagt de rechter om Google op te splitsen. Dit verzoek volgt op een rechterlijke uitspraak waarin Google schuldig is bevonden aan het misbruiken van zijn monopoliepositie in de zoekmachine-industrie. Om dat monopolie te verminderen, zou Google zijn Chrome-browser en het Android-besturingssysteem moeten afstoten.