VS verbiedt definitief Chinese hard- en software in auto’s
Het verbod op Chinese hard- en software voor verbonden auto’s ligt al langer op tafel. De VS stelt dat het hiermee de toeleveringsketen van auto’s wil “beschermen tegen buitenlandse inmenging”, met name tegen de dreiging van de Chinese overheid. Naast het feit dat Amerikaanse auto’s die in de VS verkocht worden geen Chinese hard- en software meer mogen bevatten, legt het Amerikaanse ministerie van Handel ook een importverbod op voor verbonden auto’s uit China.
Volgens het ministerie van Handel zijn de maatregelen noodzakelijk om de nationale veiligheid in de VS te waarborgen. “Auto’s zijn niet langer slechts een stuur op wielen, het zijn computers. Ze bevatten camera’s, microfoons, GPS-systemen en andere technologieën die met het internet verbonden zijn,” aldus het ministerie. Dergelijke systemen bieden “veel voordelen”, maar de software en hardware afkomstig uit China en andere landen vormen “een ernstig risico voor de nationale veiligheid”, klinkt het in de aankondiging.
China domineert de auto-industrie
Buitenlandse partijen zouden misbruik kunnen maken van gegevens die afkomstig zijn van verbonden systemen. Daarnaast maakt het verbonden karakter auto’s kwetsbaar voor “inmenging door kwaadwillende actoren”, legt het ministerie uit.
In het definitieve verbod specificeert het ministerie van Handel dat het van toepassing is op Vehicle Connection Systems (VCS) en verbonden rijhulpsystemen die vallen onder de noemer Automated Driving System (ADS). Dergelijke hard- en software mag niet afkomstig zijn uit China of Rusland.
“Kwaadwillende toegang tot deze kritieke toeleveringsketens kan onze buitenlandse tegenstanders in staat stellen gevoelige gegevens te ontfutselen, zoals persoonlijke informatie van bestuurders of eigenaars van voertuigen, en voertuigen op afstand te manipuleren”, licht het ministerie toe.
De facto verbod op Chinese auto’s
Een ander onderdeel van de maatregel is dat Chinese en Russische merken geen verbonden auto’s meer in de VS mogen verkopen. Zelfs als een auto in de VS wordt geproduceerd door een Chinees of Russisch merk, is de verkoop ervan verboden vanaf modeljaar 2027. Tenzij een auto geproduceerd door een merk uit die landen dus geen verbonden componenten bevat, verbiedt het BIS de verkoop ervan.
Voor software geldt dezelfde deadline van modeljaar 2027. Auto’s van modeljaar 2026 mogen dus nog wel Chinese software bevatten. Hardware afkomstig uit China is verboden vanaf modeljaar 2030. Voor auto’s zonder modeljaar houdt het ministerie van Handel vast aan 1 januari 2029.