Polestar presenteert Polestar 7 en verlies van 323 miljoen dollar
Veel details over de Polestar 7 heeft de fabrikant niet bekendgemaakt, behalve dat het om een SUV-achtige EV gaat. Opmerkelijk is bovendien dat het gaat om het instapmodel van het Polestar-gamma. Dit is dus niet het topmodel, zoals je wellicht zou verwachten vanwege het hoge cijfer. Cijfers zeggen namelijk niet veel bij Polestar; de Polestar 4, ondanks dat je het misschien zou denken, is niet groter dan de Polestar 3, het omgekeerde is zelfs waar. Met de aanstaande Polestar 7 komt daar geen verandering in.
De EV zal bovendien in Europa gebouwd worden – mogelijk om hoge Europese importheffingen op Chinese EV’s te ontlopen. Het merk zegt de SUV te voorzien van “al het Polestar-DNA”. Hoe de wagen eruit zal zien, is nog echter niet duidelijk. Het blijft ook onzeker wanneer Polestar de Polestar 7 in productie zal nemen.
Focus op Europa
The Verge wijst erop dat de nieuwe Polestar-CEO Michael Lohscheller de Verenigde Staten geen enkele keer noemde in zijn presentatie. Dit is opvallend, aangezien het Chinees-Zweedse automerk eerder volop heeft ingezet op de VS, vooral met de Polestar 3. De focus van het merk lijkt voor 2025 echter verschoven naar Europa. Dit jaar staat de uitbreiding op de Europese markt op de agenda, maakte de CEO bekend.
Naast de uitbreiding staan er ook diverse nieuwe EV’s gepland. In de tweede helft van 2025 verschijnt, naast de Polestar 7, de Polestar 5. Net als de Polestar 7 maakt deze gebruik van het SEA-EV-platform van Geely. Alle toekomstige Polestar-EV’s zullen naar verwachting van dit platform gebruikmaken, zodat het merk kan profiteren van de schaalvoordelen die een gedeeld platform biedt.
Financiële resultaten
Op financieel vlak heeft Polestar een moeilijk kwartaal achter de rug, meldde Lohscheller. In het derde kwartaal boekte het bedrijf een verlies van 323 miljoen dollar. Het verkocht in die periode 12.548 elektrische auto’s, een daling van 8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Voor het vierde kwartaal heeft de automaker zijn verwachtingen naar beneden bijgesteld. De daling in verkopen van met name de Polestar 3 en 4 zou opnieuw leiden tot een verlieslatend kwartaal.
De komende jaren moeten de financiële resultaten echter sterk verbeteren. Polestar heeft als doel gesteld om jaarlijks 35% meer EV’s te verkopen. Dit doel moet haalbaar zijn door de introductie van nieuwe modellen, een uitbreiding van het aantal verkooppunten (van 130 naar 170) en een verbeterde distributie.