Instagram test wederom reclame die je niet kan overslaan

Socialemediaplatformen zoals Instagram verdienen hun geld met advertentieblokken. Hoeveel ze verdienen per weergegeven advertentie is de laatste jaren echter flink teruggelopen door economische instabiliteit. Adverteerders vragen zich bovendien af hoe effectief een reclame is waar gebruikers langs scrollen. Momenteel kan je advertenties op Instagram namelijk nog steeds overslaan, waardoor de inhoud mogelijk niet eens wordt gezien. Een gebruiker op Threads (rayz0rcakes) meldt dat het socialemediaplatform daar met een nieuwe test verandering in probeert te brengen.
Nieuw advertentieformat
Volgens de Threads-gebruiker test Instagram reclameblokken die niet overgeslagen kunnen worden. Zodra je bij zo’n blok aankomt, moet je een aantal seconden wachten en verplicht de reclame bekijken voordat je verder mag scrollen. Hoe lang je moet wachten voordat je verder kan scrollen, blijkt niet uit het bericht op Threads. Waarschijnlijk hangt dit af van de duur van de reclamevideo.
Nieuw is deze test met ‘unskippable’ reclame overigens niet. Instagram heeft dit format vorige zomer al eens getest, zo bleek uit meldingen op Reddit. Het platform liet toen in een verklaring aan The Verge weten “altijd bezig te zijn met het testen van formats die waarde kunnen toevoegen voor adverteerders”, waaronder dus advertenties die niet overgeslagen kunnen worden.
Alleen op de tijdlijn
Of Instagram dit nieuwe format nu naar alle gebruikers uitrolt, is niet duidelijk, maar het lijkt wel één van de eerste keren dat het platform dit format ook in Nederland en België test. Op de redactie hebben we deze advertenties bijvoorbeeld nog niet op onze tijdlijn gezien. Voorlopig lijkt de test zich te beperken tot de tijdlijn; advertenties in Reels en Stories kun je nog altijd overslaan. Wil je helemaal geen advertenties zien, dan kan je ook kiezen voor het Meta-abonnement, waarmee je advertentievrij door Facebook en Instagram kunt scrollen.
Dat adverteerders graag je aandacht langer vasthouden, blijkt ook uit de reclames op YouTube. Dat platform toont al veel langer advertenties die niet kunnen worden overgeslagen, tenzij je een YouTube Premium-abonnement hebt. Doorgaans kun je na 5 of 15 seconden de video bekijken, maar Instagram test nu ook langere ‘unskippable’ advertenties.












