LinkedIn haalde afgelopen jaar 2 miljard dollar uit Premium-abonnementen

LinkedIn, het zakelijke sociale netwerk van Microsoft, heeft een nieuwe financiële mijlpaal bereikt. Het bedrijf haalde in de afgelopen twaalf maanden 2 miljard dollar op uit Premium-abonnementen. Dat maakte Microsoft-CEO Satya Nadella bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.
LinkedIn heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Een groot deel van de gebruikers betaalt niet voor de app, maar een groeiend aantal gebruikers betaalt wel voor Premium-functies. Dat valt ook te zien aan de omzet uit Premium-abonnementen, die sterk groeide. In maart 2024 stond deze nog op 1,7 miljard dollar. Dit betekent een stijging van bijna 20% in een jaar tijd. De extra functies waar Premium-gebruikers van profiteren zijn onder andere AI-gestuurde tools voor jobhunting en om posts te schrijven. Volgens LinkedIn maakt inmiddels 40% van de betalende leden gebruik van deze AI-functies.
Groei vlakt af
Ondanks deze mijlpaal verwacht Nadella dat de totale omzetgroei voor LinkedIn de komende periode zal afvlakken. Dit komt vooral door uitdagingen binnen de Talent Solutions-divisie, die bedrijven helpt met recruitment. Toch blijft LinkedIn investeren in nieuwe functies om het Premium-abonnement aantrekkelijker te maken.
Volgens LinkedIn-CEO Ryan Roslansky heeft de integratie van AI-tools alvast bijgedragen aan de groei van Premium-abonnementen. “2 miljard dollar omzet uit abonnementen is iets wat maar een handvol digitale bedrijven heeft bereikt,” aldus Roslansky. “Onze focus ligt op het ontwikkelen van waardevolle diensten voor professionals die hun carrière willen versnellen”. Daar zal AI ongetwijfeld voor iets tussen zitten.
Sinds de overname door Microsoft in 2016 deelt LinkedIn beperkt financiële details. De totale jaaromzet wordt niet openbaar gemaakt, maar analisten schatten deze voor 2024 op ongeveer 16,2 miljard dollar. Dit betekent dat Premium-abonnementen goed zijn voor zo’n 12,5% van de inkomsten.