Microsoft test gratis Office-apps met advertenties in Windows

Momenteel moet je standaard nog betalen voor Office-software, hetzij via een abonnement op Microsoft 365, hetzij door een eenmalige aanschaf van een Office-licentie. Het lijkt er echter op dat Microsoft een derde optie wil bieden: een advertentie-abonnement voor Office, waarbij je de Office-apps gratis kan gebruiken én 5 GB cloudopslag krijgt. Gebruikers die voor dit abonnement kiezen, zijn enigszins beperkt in de apps die ze kunnen gebruiken. Momenteel zijn alleen Excel, PowerPoint en Word inbegrepen.
Minder functies én advertenties
Bovendien ontbreken bepaalde functies in de gratis Office-apps. Bestanden die je via deze apps aanmaakt, kan je bijvoorbeeld alleen in OneDrive opslaan. Verder biedt Excel in de gratis versie geen ondersteuning voor add-ons, macro’s en draaitabellen, terwijl PowerPoint geen aangepaste diavoorstellingen of dicteren ondersteunt. Word-gebruikers moeten het stellen zonder functies als teken- en ontwerphulpmiddelen en regelafstand.
De gratis Office-apps voor Windows vertonen daarmee overeenkomsten met de gratis Office Online-apps. Via de webbrowser kan je al langer gratis gebruikmaken van Office-toepassingen zoals Excel, Word en PowerPoint, inclusief de eerder genoemde beperkingen. Opvallend is dat de offlineversies daarnaast advertenties bevatten.
Volgens Beebom, dat het experiment met de Microsoft-apps ontdekte, bevatten de gratis apps banners in de zijbalk, evenals reclamevideo’s die tot 15 seconden duren. Microsoft toont bovendien informatie over zijn betaalde Microsoft 365-abonnement. Rechtsboven is steeds een knop zichtbaar die gebruikers eraan herinnert dat ze de gratis variant gebruiken.
‘Beperkte testfase’
Microsoft zou het gratis Office-abonnement recent hebben getest in markten zoals India, meldt Beebom. Als we een woordvoerder mogen geloven, zijn er echter geen plannen om die test uit te breiden. “Microsoft heeft beperkte tests uitgevoerd. Momenteel zijn er geen plannen om een gratis, advertentie-ondersteunde versie van de Microsoft Office-apps te lanceren”, aldus een verklaring aan PCWorld.
Toch blijft het goed mogelijk dat Microsoft dit abonnement later alsnog breder uitrolt. De apps zijn er inmiddels op aangepast, zowel qua functies als advertenties. Bovendien zou het niet de eerste keer zijn dat de softwaregigant nieuwe abonnementen eerst beperkt test en ze later alsnog wereldwijd uitrolt. Dit gebeurde eerder bijvoorbeeld met de AI-diensten in Office-apps en de prijsverhogingen voor Microsoft 365-klanten.