MediaMarkt opent deuren voor externe verkopers in België

MediaMarkt
© iStock
De Belgische tak van MediaMarkt heeft donderdag de deuren geopend voor externe verkopers. Concurrenten als Amazon en Bol bieden al langer marketplace-diensten aan.

MediaMarkt zegt in de eerste fase van het marketplace-platform samen te werken met zo’n 50 partners. Zij bieden gezamenlijk ongeveer 50.000 producten aan in bestaande en nieuwe categorieën, zoals fitness, e-mobility en gereviseerde producten. Volgens MediaMarkt gaat het om producten die “in principe niet in de winkel” verkrijgbaar zijn.

Als een product door een partner wordt verkocht en verzonden, staat dit aangegeven op de productpagina, vlak onder de prijs. Kopers kunnen op de naam van de externe verkoper klikken om meer informatie over hen te krijgen, waaronder adresgegevens en reviews.

Op deze pagina legt de elektronicaretailer ook uit hoe het zit met de garantievoorwaarden bij aankopen via derden. Wanneer een product via de marketplace wordt aangeschaft, is niet MediaMarkt maar de externe verkoper verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke (en eventueel aanvullende) garantie. Bovendien moeten externe verkopers er zelf op toezien dat zij alleen producten verkopen die zijn toegestaan in de Europese Unie.

Bekende fabrikanten

MediaMarkt benadrukt dat bedrijven niet zomaar een marketplace-winkel kunnen openen. Ze moeten voldoen aan “hoge kwaliteitsnormen”. In de eerste fase werkt het bedrijf in ieder geval samen met bekende merken als Insta360, Medisana, Philips Hue, Lifegoods, Ecovacs, Ninja, Laifen en Imoshion, die hun producten nu zelf via MediaMarkt aanbieden.

In een volgende fase zegt de elektronicaretailer beauty- en tuinproducten aan het assortiment toe te voegen. Ook introduceert het bedrijf ‘Space-as-a-Service’, een soort shop-in-shop-dienst waarbij marketplace-verkopers hun producten in fysieke winkels kunnen aanbieden. Normaal gesproken zijn producten van partners echter niet in de winkel verkrijgbaar.

Proeven in Europese landen

De introductie van het marketplace-platform in België volgt op proeven in andere Europese landen. Exact een jaar geleden werd de dienst in Nederland gelanceerd. Ook in Duitsland, Italië, Oostenrijk en Spanje is MediaMarkt actief met deze dienst. Verrassend is dat niet: concurrenten als Amazon en Bol hanteren het marketplace-model al langer. Dit zorgt niet alleen voor een groter aanbod van producten, maar levert MediaMarkt ook extra omzet op. Per verkoop ontvangt het bedrijf een deel van de opbrengst.

amazonbolbusinessecommercemediamarkt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: hoge korting, beperkte voorraad

Lezersaanbod: hoge korting, beperkte voorraad

Bekijk aanbieding