Spotify belooft wederom dat de Premium-reclamebug is opgelost

Gebruikers abonneren zich op Spotify Premium om zonder reclame naar muziek te luisteren. Toch dook begin februari ineens reclame op bij Premium-abonnees, die via de Community-website van Spotify hun beklag deden. Een week nadat de eerste gebruikers op het forum klaagden over reclame, meldde de streamingdienst al dat er een oplossing was gevonden. Achteraf bleek het probleem daarmee echter niet verholpen: de klachten over reclame tijdens het luisteren naar muziek bleven binnenstromen.
Spotify komt met tweede update
De forumthread bevat inmiddels 92 pagina’s aan opmerkingen, maar veel zou daar niet meer bij hoeven komen, belooft de streamingdienst. Er is namelijk een nieuwe patch verschenen die de reclamebug verhelpt. Het kan echter even duren voordat deze alle gebruikers bereikt. Wie nog steeds reclame hoort, wordt aangeraden twee tot drie keer opnieuw in te loggen in de Spotify-app. Daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn.
Opmerkelijk is dat Spotify in een verklaring aan TechCrunch meldt dat de reclamebug die nu wordt gepatcht, een andere is dan de bug die in februari werd opgelost. Mogelijk zorgde de update die toen werd uitgerold voor nieuwe problemen. Dat blijft echter speculeren. Vaststaat dat dit ‘nieuwe’ probleem grotendeels dezelfde gebruikers trof.
Spotify laat in het midden hoeveel Premium-gebruikers mogelijk reclame te horen kregen tijdens het streamen van muziek. De problemen waren in ieder geval niet gelinkt aan een specifiek platform. Via het forum klagen zowel gebruikers van de mobiele- als desktopapps over de reclame. Ook was de reclame te horen via slimme schermen zoals de Nest Hub en Alexa-speakers. Voor deze schermen en speakers geldt dat je Spotify mogelijk opnieuw moet koppelen om de update te forceren.