Nieuws

Apple zou jaarlijks één miljard dollar verliezen aan Apple TV+

© Apple
Jaarlijks zou Apple ongeveer één miljard dollar verliezen aan streamingservice Apple TV+. Dat zou voornamelijk te maken hebben met prestigieuze producties waar uiteindelijk weinig naar gekeken wordt.

Het verlies van één miljard dollar per jaar wordt genoemd in een rapport van The Information. Nog volgens dat rapport zou Apple TV+ in 2024 ongeveer 45 miljoen abonnees hebben bereikt.

Volgens bronnen van The Information zou Apple sinds 2019, toen Apple TV+ werd gelanceerd, jaarlijks meer dan 5 miljard dollar hebben uitgegeven aan content. Vorig jaar echter zou dat budget met 500 miljoen dollar verlaagd zijn door CEO Tim Cook. In hoeverre deze cijfers kloppen, is moeilijk te achterhalen, maar ze liggen wel in de lijn van eerdere berichtgeving. Zo liet Bloomberg vorig jaar weten dat Apple al 20 miljard dollar had uitgegeven aan originele content. Ter vergelijking: Netflix heeft iets meer dan 300 miljoen abonnees en zou dit jaar 18 miljard dollar aan content besteden. Dat is 60 dollar per abonnee, terwijl Apple eerder rond de 100 dollar per abonnee zou schommelen.

Apple TV+ heeft dure producties, weinig kijkers

Apple zou vooral heel wat extra geld uitgeven aan het in de watten leggen van acteurs en producenten. Ook zouden honderdduizenden dollars worden besteed om deze mensen naar allerlei evenementen te vliegen ter promotie van hun content. Hoewel Apple het belang inziet van Apple TV+, zou het de afgelopen jaren toch ook meer en meer zijn gaan kijken naar het kostenplaatje, dat simpelweg niet efficiënt lijkt te zijn. Zo zou Tim Cook grote filmproducties in vraag hebben gesteld. Argylle bijvoorbeeld kostte Apple 200 miljoen dollar, maar zou weinig hebben opgeleverd wat abonnees betreft.

Apple lijkt wel niet van plan te zijn om Apple TV+ op te geven. Tegenwoordig worden dergelijke services, waarbij je terugkerende inkomsten genereert via abonnees, immers belangrijker en belangrijker. Inmiddels zijn ze goed voor 21% van de omzet van Apple, maar het is ook een moeilijk segment om winstgevend te krijgen. Hoewel Apple TV+ de enige service zou zijn van Apple die niet winstgevend is, zouden ook andere services, zoals Apple Arcade, Apple Music en Apple News+, het moeilijk hebben en slechts beperkt winst genereren.

Eerst verlies, dan winst

Toch moet alles ook wat genuanceerd worden. Het is immers bekend dat streamingdiensten vaak jarenlang verlies draaien alvorens er winst gemaakt wordt. Tussen de lancering van Disney+ in de herfst van 2020 en april 2024 bijvoorbeeld boekte Disney 11,4 miljard dollar verlies op de service. Pas in het volgende kwartaal werd voor het eerst winst gemaakt. Ook bij Apple maakt investeren en verlies draaien deel uit van het businessplan. Zo zou het bedrijf in de eerste tien jaar zelfs een verlies van 15 tot 20 miljard dollar verwachten.

In het meest recente fiscale jaar boekte Apple in zijn geheel bijna 94 miljard dollar winst, dus in het grotere plaatje is één miljard dollar verlies een peulschil die je wel kan missen. Desondanks lijkt Apple TV+ wel een zorgenkindje voor Apple, dat tegelijk ook kritiek krijgt dat het onvoldoende doet om de service echt te promoten. Kosten besparen kan dan wel handig zijn om het verlies te drukken, een duurzame toekomst voor je product vergt natuurlijk meer.

Uitgelicht artikel Oplaadpoort iPhone Apple mag van EU gewoon poortloze iPhone zonder usb-c maken
Appleapple tvapple tv+ontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Alle promoties van Coolblue

Alle promoties van Coolblue

Promoties bekijken