Nieuws

Apple aangeklaagd wegens ‘misleidende reclame’ voor Apple Intelligence

Apple iPhone 16
© Apple
Hoewel de uitrol van Apple Intelligence-features, zoals de slimmere Siri, overduidelijk niet verloopt zoals gepland, blijft Apple de AI-functies wel adverteren. Misleidend, zo meent een aanklager in de VS, die Apple voor de rechter heeft gedaagd.

Apple kondigde samen met de iPhone 16-serie een flink aantal ‘Apple Intelligence’-functies aan. Het gaat om eenvoudigere tools zoals Image Playground en Writing Tools, die al beschikbaar zijn in de VS, maar ook om een ‘slimmere’ variant van Siri, die natuurlijker zou aanvoelen en meer taken voor je kan uitvoeren. Veel van die geavanceerde AI-functies, die Apple reeds heeft beloofd en waarvoor het al adverteert, laten echter nog op zich wachten, wat nadelig is voor gebruikers.

Recent kondigde Apple in het openbaar aan dat de vernieuwde Siri langer op zich laat wachten. Ook verwijderde het bedrijf de reclame over zijn vernieuwde spraakassistent van zijn YouTube-kanaal en plaatste het een disclaimer op de AI-productpagina’s. De vraag is echter of dat voldoende is om de rechter ervan te overtuigen dat er geen sprake is van ‘misleidende reclame’ (via Axios).

Verwachtingen geschapen

De aanklagers in de rechtszaak menen dat het promoten van de vertraagde Apple Intelligence-functies neerkomt op ‘misleidende reclame en oneerlijke concurrentie’. Volgens hen heeft Apple “internet, televisie en andere communicatiemiddelen gebruikt om bij consumenten een duidelijke en redelijke verwachting te wekken dat de vernieuwende functies beschikbaar zouden zijn bij de release van de iPhone.”

In de huidige staat voldoet Apple Intelligence niet aan die verwachtingen, stellen de aanklagers. Momenteel bieden iPhones een “sterk beperkte of geheel afwezige versie van Apple Intelligence”. Voor consumenten betekent dit dat zij mogelijk een iPhone hebben aangeschaft op basis van de belofte dat er geavanceerde AI-functies aanwezig zouden zijn – functies die soms geheel ontbreken of niet dezelfde prestaties leveren als Apple in zijn reclames suggereerde.

Hoewel het verwijderen van de Siri-reclame van YouTube en het plaatsen van een disclaimer op AI-pagina’s een eerste stap is, is de “schade die klanten hebben geleden door de wijdverspreide misleiding van het bedrijf” hiermee niet adequaat vergoed, aldus de aanklagers.

Vergoeding voor gebruikers

Het lijkt erop dat de aanklagers uit zijn op een compensatie voor consumenten die een iPhone hebben aangeschaft vanwege de opwinding rond Apple Intelligence. De aanklacht is ingediend bij de Amerikaanse federale rechtbank in San Jose. Het bedrijf achter de aanklacht, Clarkson Law Firm, was eerder verantwoordelijk voor een klacht tegen Google en OpenAI over hun AI-praktijken.

Uitgelicht artikel Apple logo kleurrijk Apple op achterste poten door waslijst aan eisen van EU
aiAppleApple Intelligencemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Alle promoties van Coolblue

Alle promoties van Coolblue

Promoties bekijken