Google betwist waarde van Europees nieuws in zoekresultaten

Google toont op verschillende plaatsen, waaronder zoekresultaten, (stukjes) nieuws dat het bij allerlei nieuwsuitgevers haalt. Die waren daar aanvankelijk echter niet blij mee. Doordat Google het nieuws zelf al toonde, werd er immers niet meer doorgeklikt naar de nieuwswebsites. Die zouden dan ook inkomsten mislopen, terwijl Google zelf ervan zou profiteren. Bovendien zou de techgigant op deze manier ook copyrightinbreuken plegen. Het bedrijf werd dan ook verplicht om nieuwsuitgevers te compenseren voor het gebruik van hun nieuws, maar volgens Google moet het daar momenteel veel te veel voor betalen.
Google is van mening dat de waarde van nieuwscontent voor het bedrijf stevig overdreven wordt en nu heeft het ook resultaten van een experiment om die mening te ondersteunen. In verschillende landen, waaronder België en Nederland, werd nieuwscontent voor één procent van de gebruikers weggehaald en de gevolgen daarvan zouden verwaarloosbaar zijn. Wat inkomsten uit advertenties betreft, was er eigenlijk geen verschil en het gebruik daalde met slechts 0,8 procent. Die kwijtgespeelde zoekopdrachten zouden echter opnieuw verwaarloosbaar zijn geweest wat betreft inkomsten die ze zouden gegenereerd hebben.
Google speelt het hard
De kans is groot dat Google de resultaten van het experiment zal gebruiken om te proberen minder geld te moeten geven aan nieuwsuitgevers. Weigeren die toegevingen te doen, dan kan het bedrijf ermee dreigen de nieuwscontent gewoon niet meer te tonen en dus ook niets meer te betalen, een dreigement dat geloofwaardig overkomt omdat de impact van het nieuws blijkbaar toch maar verwaarloosbaar is.
Google is met deze tactiek alleszins niet aan zijn proefstuk toe. In andere regio’s probeerde het met gelijkaardige experimenten ook al druk te zetten om minder te moeten betalen. In sommige gevallen lukte dat, in andere iets minder. Zo dreigde het bedrijf er ooit mee om zijn hele zoekmachine niet meer beschikbaar te stellen in Australië, maar toenmalig premier Scott Morrison liet dan fijntjes weten dat het Australië zelf is dat bepaalt wat er wel en niet mag in het land. Google sloot toen alsnog een licentieovereenkomst met Australische mediabedrijven en de zoekmachine bleef beschikbaar.