Londen verbiedt e-bikes op openbaar vervoer wegens brandgevaar

In het Verenigd Koninkrijk heeft Transport for London (TfL) aangekondigd dat niet plooibare e-bikes verbannen worden van het grootste deel van het Londense openbaar vervoer. In de praktijk betekent dit dat ze op de meeste treinen voortaan ook niet meer welkom zijn. Fietsen van een normale grootte, elektrisch of niet, waren sowieso al niet meer toegelaten op bussen en trammen.
Het verbod heeft te maken met brandgevaar, maar niet noodzakelijk van e-bikes op zich, wel van reguliere fietsen die met zelfbouwpakketten zijn omgevormd tot een e-bike. Om de maatregel beter te kunnen handhaven is echter beslist om alle niet plooibare e-bikes te verbieden. De enige reden waarom plooibare modellen wel nog toegelaten worden, is omdat de kans kleiner is dat het daarbij om zelf in elkaar geknutselde exemplaren gaat.
TfL stelt dat zelfbouwpakketten om reguliere fietsen om te vormen tot e-bikes een groter brandgevaar inhouden dan “echte” elektrische fietsen, maar dat het soms moeilijk is om verschillende soorten van elkaar te onderscheiden. Het verbod zou dan ook noodzakelijk zijn in afwachting van betere veiligheidsmaatregelen voor zulke zelfbouwpakketten, batterijen en opladers.
Incidenten met brandende e-bikes
Het verbod komt er na verschillende brandincidenten gelinkt aan elektrische fietsen op het openbaar vervoer. Zo barstte een e-bike in vlammen uit bij het Rayners Lane-station in het westen van Londen. Verschillende vakbonden van treinbestuurders dreigden toen het werk neer te leggen als er geen veiligheidsmaatregelen werden getroffen. Elektrische steps zijn er al sinds 2021 verboden, ook wegens brandgevaar.
Ook bij de Londense brandweer zijn ze voorstander van het verbod. Daar zien ze naar eigen zeggen elke dag wel minstens één brand gelinkt aan e-bikes of e-steps. De branden kunnen erg plots ontstaan en erg hevig zijn, inclusief giftige rookontwikkeling. Wanneer zoiets gebeurt in een drukke, afgesloten ruimte kan dat een dodelijke afloop betekenen. Vooral bij aangepaste elektrische fietsen zou het brandgevaar groot zijn.