Spotify laat Belgische podcasters verdienen aan advertenties

Het SPP biedt contentmakers de mogelijkheid om geld te verdienen met hun podcasts, op voorwaarde dat ze voldoen aan bepaalde publicatiecriteria. Een belangrijk onderdeel van het verdienmodel is reclame: podcasters ontvangen 50% van de advertentie-inkomsten van spots die in hun afleveringen worden afgespeeld. Omdat Spotify de advertenties automatisch plaatst, hoeven makers zelf geen sponsors of adverteerders te zoeken.
Geld verdienen met podcasts
Hoeveel een podcast oplevert, hangt af van factoren zoals het aantal luisteraars en de interesse van adverteerders in een bepaalde doelgroep. Spotify claimt dat in landen waar het programma al loopt, honderden podcasters meer dan 10.000 dollar per maand verdienen. De absolute top zou zelfs boven de 100.000 dollar per maand uitkomen.
Spotify’s groeiambities
Met SPP zet Spotify zijn strategie verder om niet alleen een muziekplatform te zijn, maar ook dé plek voor podcasts en videocontent. De aanpak lijkt sterk op die van YouTube, waar contentmakers via advertenties een stabiel inkomen kunnen opbouwen. Door podcasters financieel te ondersteunen, hoopt Spotify meer makers en adverteerders aan te trekken en zijn positie als leidend audioplatform verder te versterken.